At forblive i udvikling: forskellige orienteringer i idrætselevernes udviklingsarbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

I kapitlet belyser vi, hvordan idrætseleverne arbejder på at leve op til den repræsentation af den gode idrætselev, der er bygget ind i en idrætsklasse. Vi behandler, hvad der sker, hvis idrætsklasseeleverne af den ene eller anden grund har vanskeligt ved at leve op til de forventninger, der rettes mod dem. I kapitlets analyser tager vi afsæt i Brembeck & Johanssons begreb om becoming. Vi trækker i disse analyser bl.a. på Deleuze’s begreber I-am og I-do, som giver os mulighed for at indfange, hvordan idrætselever selv udfylder, medskaber, bearbejder og ultimativt bryder med de mulige positioner, de gives for at gøre talent i en idrætsklasse. I-am er den kategoriske repræsentation, der fastholder individet i en institutionelt sanktioneret identitet. Det er den identitet, der typisk tales frem under optagelsessamtaler og skole/hjem/klub samtaler. I-do er den måde, hvor individer skaber (gør) dem selv på måder, der bryder med den kategoriske repræsentation af den idealtypiske idrætselev. Det er handlinger, der gør det muligt for subjekterne at erfare dem selv på andre måder end dem, idrætsklassehybriden tilbyder. Den type handlinger er potentielt omkostningsfulde, fordi de udfordrer institutionens grænser og tendentielt peger ud af den institutionelle sammenhæng, som subjektet befinder sig i.
OriginalsprogDansk
TitelIdrætstalenter i den danske folkeskole : forpligtiget på udvikling
Antal sider18
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
Udgivelsesår2015
Sider49-66
Kapitel4
ISBN (Elektronisk)9788776847838
StatusUdgivet - 2015

    Forskningsområder

  • Dual becoming, Udvikling af talent, Idrætselever, Uddannelseskultur, Grundskole, Folkeskole, Kompetenceudvikling

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 85126427