Psykologisk Institut

At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte børn og unge

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Standard

At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte børn og unge. / Kristensen, Ole Steen.

Inklusion og eksklusion . red. / Kirsten Elisa Petersen; Janne Hedegaard Hansen. København : Hans Reitzels Forlag, 2019. s. 277-289.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Harvard

APA

CBE

Kristensen OS. 2019. At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte børn og unge. Petersen KE, Hansen JH, red. I Inklusion og eksklusion . København: Hans Reitzels Forlag. s. 277-289.

MLA

Kristensen, Ole Steen "At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte børn og unge". og Petersen, Kirsten Elisa Hansen, Janne Hedegaard (red.). Inklusion og eksklusion . Kapitel 17, København: Hans Reitzels Forlag. 2019, 277-289.

Vancouver

Kristensen OS. At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte børn og unge. I Petersen KE, Hansen JH, red., Inklusion og eksklusion . København: Hans Reitzels Forlag. 2019. s. 277-289

Author

Kristensen, Ole Steen. / At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte børn og unge. Inklusion og eksklusion . red. / Kirsten Elisa Petersen ; Janne Hedegaard Hansen. København : Hans Reitzels Forlag, 2019. s. 277-289

Bibtex

@inbook{19975772e38c4f5c867896b7914e942e,
title = "At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte b{\o}rn og unge",
abstract = "I dette kapitel anvendes tankegangen fra social inklusion og social eksklusion til at belyse anbringelse af b{\o}rn og unge. Form{\aa}let er at beskrive nogle af anbringelsesomr{\aa}dets paradokser og unders{\o}ge anbringelsen ud fra inklusionens m{\aa}l: at blive selvhjulpen som voksen. P{\aa} baggrund af eksisterende forskning konkluderes det for det f{\o}rste, at anbragte b{\o}rn ikke alene i kraft af adskillelsen fra familien er ekskluderede og heller ikke n{\o}dvendigvis oplever det s{\aa}dan, men at anbragte b{\o}rn og unge er i stor risiko for social eksklusion som voksne. For det andet konkluderes det, at den inklusionsfremmende intervention afh{\ae}nger af et godt match mellem barnet og anbringelsesstedet, og at dette match ikke kan forudsiges f{\o}r anbringelsen. For det tredje at overgangen til et voksenliv for mange er vanskelig og karakteriseret ved, at fortidens negative oplevelser optager den unge og drejer den unges orientering v{\ae}k fra fremtiden over mod at klare dagen og vejen.",
author = "Kristensen, {Ole Steen}",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-6968-9",
pages = "277--289",
editor = "Petersen, {Kirsten Elisa} and Hansen, {Janne Hedegaard}",
booktitle = "Inklusion og eksklusion",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - At adskille for at inkludere - inklusion og eksklusion af anbragte børn og unge

AU - Kristensen, Ole Steen

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - I dette kapitel anvendes tankegangen fra social inklusion og social eksklusion til at belyse anbringelse af børn og unge. Formålet er at beskrive nogle af anbringelsesområdets paradokser og undersøge anbringelsen ud fra inklusionens mål: at blive selvhjulpen som voksen. På baggrund af eksisterende forskning konkluderes det for det første, at anbragte børn ikke alene i kraft af adskillelsen fra familien er ekskluderede og heller ikke nødvendigvis oplever det sådan, men at anbragte børn og unge er i stor risiko for social eksklusion som voksne. For det andet konkluderes det, at den inklusionsfremmende intervention afhænger af et godt match mellem barnet og anbringelsesstedet, og at dette match ikke kan forudsiges før anbringelsen. For det tredje at overgangen til et voksenliv for mange er vanskelig og karakteriseret ved, at fortidens negative oplevelser optager den unge og drejer den unges orientering væk fra fremtiden over mod at klare dagen og vejen.

AB - I dette kapitel anvendes tankegangen fra social inklusion og social eksklusion til at belyse anbringelse af børn og unge. Formålet er at beskrive nogle af anbringelsesområdets paradokser og undersøge anbringelsen ud fra inklusionens mål: at blive selvhjulpen som voksen. På baggrund af eksisterende forskning konkluderes det for det første, at anbragte børn ikke alene i kraft af adskillelsen fra familien er ekskluderede og heller ikke nødvendigvis oplever det sådan, men at anbragte børn og unge er i stor risiko for social eksklusion som voksne. For det andet konkluderes det, at den inklusionsfremmende intervention afhænger af et godt match mellem barnet og anbringelsesstedet, og at dette match ikke kan forudsiges før anbringelsen. For det tredje at overgangen til et voksenliv for mange er vanskelig og karakteriseret ved, at fortidens negative oplevelser optager den unge og drejer den unges orientering væk fra fremtiden over mod at klare dagen og vejen.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-412-6968-9

SP - 277

EP - 289

BT - Inklusion og eksklusion

A2 - Petersen, Kirsten Elisa

A2 - Hansen, Janne Hedegaard

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -