ARTografiske Fortællinger

Mette Berndsen, Lisbeth Haastrup, Irene Ucini Jørgensen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen kaster læseren ind i fem pædagogiske situationer, hvor radikalt anderledes dannelsesprocesser finder sted. Inspireret af ARTografien som en metodologi til at forme, forstå og beskrive processer med Art, Research og Teaching, fortæller vi, hvordan kunstneres, forskeres og læreres møder om undervisning og formidling i forskellige sociomaterielle felter ikke kun forandrer elever/studerende, men også kunstneren, forskeren og læreren selv. Artiklen giver i en nyudviklet model et bud på, hvordan videnformer, der ofte er adskilt i uddannelser og positioner, netop i pædagogiske sammenhænge gennem kunstneriske og æstetiske processer kan skabe samspil, udfordre alle til nye erkendelser af såvel ligheder som forskelle og åbne for dannelsesprocesser, der fører helt andre steder hen end forventet.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftDansk pædagogisk Tidsskrift
ISSN2597-0224
StatusUdgivet - aug. 2020

Emneord

  • ARTografi
  • teaching artistry
  • samskabelse
  • dannelsens dialektik
  • kunstneriske processer

Citationsformater