Arkitektur og dannelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I Læring Retur adresserer Gert J. J. Biesta (2009/2006) det, han kalder arkitektens paradoks. Det handler om, at arkitekturen på én gang må være funktionel, men samtidig give plads til at kunne tilpasses og understøtte uddannelsens processer i mundane rum. Mundane rum er hverdagslige, tilgængelige, åbne steder for dialog og refleksion. I den henseende er det en materialisering af dannelse, fordi det er en måde at beskrive, hvor og hvordan tilblivelsen af mennesket finder sted. Mundane rum og relationer mellem arkitektur og dannelse er i det perspektiv et gennemgående tema i Biestas arbejde (Biesta: 1999, 2009 og Wood (interview med Biesta): 2015).Jeg vil i dette kapitel tage udgangspunkt i Biestas egne eksempler på konkrete udtryk for de mundane rum og arkitektens muligheder for at skabe disse. Ved at lave en analyse af hans dannelsesbegreb kritiserer jeg begrebet mundane rum for at overse fag som en væsentlig del af uddannelse og dermed af uddannelsesarkitektur. Dette uddyber jeg ved at rette opmærksomheden henimod et dansk udtryk for det såkaldte mundane rum nemlig Campus Roskilde i University College Sjælland (UCSJ). Mine analyser peger på, at Campus Roskilde er med til at vanskeliggøre uddannelsernes enkeltfaglighed, fordi deres særkender i det nye, fælles campus tabes (Haastrup & Knudsen 2015a, 2015b, Knudsen 2016, Dalsgaard 2015). Campus Roskilde er blevet til i en bølge inden for dansk arkitektur, som man kan kalde non-kontekstafhængig pragmatisme (Weiss & Vindum 2012: 132, Knudsen 2016: 6), som, efter en række reformer af professionsbacheloruddannelserne, også synes at afspejle en pædagogisk tilgang i uddannelsernes tabte særpræg. Casen viser, at mundane rum ikke blot er en begrænsende men muligvis også risikabel tilgang til uddannelsesbyggeri, fordi begrebets uklarhed risikerer, at legitimere netop den læringsdiskurs, som Biesta ellers kritiserer.
OriginalsprogDansk
TitelUddannelse for en menneskelig fremtid : Gert Biestas pædagogiske tækning
RedaktørerLærke Grandjean, Ole Morsing
Antal sider17
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Udgivelsesårmaj 2017
Sider95-112
ISBN (trykt)978 87 7204 000 4
StatusUdgivet - maj 2017
BegivenhedUDDANNELSE FOR EN MENNESKELIG FREMTID - VIA, Aarhus, Danmark
Varighed: 5 maj 2017 → …

Konference

KonferenceUDDANNELSE FOR EN MENNESKELIG FREMTID
LokationVIA
LandDanmark
ByAarhus
Periode05/05/2017 → …

    Forskningsområder

  • Arkitektur, Dannelse, Professionshøjskoler, Skolebygninger, Materiel kultur, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

  • UDDANNELSE FOR EN MENNESKELIG FREMTID

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus

  • DRAPES (Ekstern organisation)

    Aktivitet: Medlemsskab - typerMedlemskab af forskningsnetværk

  • DRAPES Nordic

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus

  • AERA

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af konference

  • Designing Schools: Considering Matters of Time and Context

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af konference

Presse/medie-elementer

ID: 112605429