Abstract
I dette kapitel udforskes begrebet antropocæn ud fra et medie- og
socioevolutionært perspektiv. Forskningsspørgsmålet er, hvilken betydning
medier og teknologi har spillet for socioevolutionen og for
det sociales omverden, herunder hvornår og hvordan antropocæn
er begyndt og siden har udviklet sig. Spørgsmålet stiller sig sådan,
at begrebet antropocæn er udsat for kritik, for er det nu overhovedet
mennesket, et bekymret pattedyr midt i fødekæden, altid på vagt
overfor rovdyr, der i sig selv indvirker på Jordens geologiske tilstand?
Nogle mener nej, da de geologiske spor efter mennesket ikke mindst
kan spores tilbage fra 1850'erne, hvor kapitalisterne fyrede op under
kulkedlerne. Derfor er Kapitalocæn, ifølge Malm (2016) og andre økomarxister,
en mere korrekt term, da de mener, at det må være selve
systemet (kapitalismen) og ikke mennesket som sådan, der er årsag
til antropocæn.1 Denne kritik er et stykke hen ad vejen plausibel, men
i dette kapitels perspektiv er kapitalisme kun en teori om et afgrænset
samfundsmæssigt funktionssystem. For at afklare hvad antropocæn
mere grundlæggende er forårsaget af, vil kapitlet derfor anlægge et
mere alment systemteoretisk perspektiv ved primært at følge den tyske
sociolog Niklas Luhmann.
Kapitlet vil give en teori om mediesocioevolutionen fra forhistorisk
tid og op til nutiden. Tesen er, at samfundet opstår med talesproget,
og at det herefter som kommunikationssystem regulerer kooperationen
i menneskepopulationen. I denne teoretisering skal vi langt
længere tilbage end 1800-tallet, for at finde begyndelsen på den epoke,
hvor mennesket indvirker på jorden og dens klima, helt tilbage til
pleistocæn. I denne udlægning er mennesket som udgangspunkt en
sammenblanding af biologi, bevidsthed og teknik organiseret af et
overgribende socialt system, af sprogligt baseret kommunikation. Det
sociale vil i teorien ikke blot blive iagttaget, ud fra Luhmann, men også
med inspiration fra Levi Bryant (2014), blive iagttaget som en form for
maskine. Denne sociale maskine er strukturelt koblet til det psykiske
og biologiske systemdannelsesplan som dens betingelsesgrundlag,
hvor det biologiske systemdannelsesplan igen er strukturelt koblet
til myriader af omverdensbetingelser, men har som udgangspunkt
været tilpasset en begrænset økologisk niche. Det sociale har således
underlagt sig det psykiske – herigennem også det biologiske aspekt af
mennesket – og gennem denne kobling forårsaget en transformation
af sig selv (fysiologi, herunder hjernevolumen) og sin omverden (fx
”tæmmet” ilden, stegt kød og brændt arealer af). Maskinen har herefter
med hver ny teknologi og hvert nyt kommunikationsmedie udvidet
sin kapacitet til at påvirke sin omverden. Epistemologisk set har maskinen
ingen direkte perception af sin omverden, men er overladt til
sine egne konstruktioner (Luhmann 1998). Maskinen er ingen trivial-
maskine, men en socioteknisk autopoietisk nontrivial-maskine,
hvor hver ny socialstruktur (fx norm, beslutning, organisering og differentiering)
ændrer maskinens modus og kapabilitet.
Strukturen bliver den, at teksten vil bruge relativt meget plads på at
konstruere en forståelse af maskinen, og hvordan den kom i gang,
interpellerede menneskedyret, og stadig principielt fungerer. Den
store medierevolution er og bliver emergensen af talesproget, der
som medie muliggør emergensen af maskinen, der kommunikativt
uddifferentierer sig fra en ellers umælende omverden, hvis ressourcer
den producerer sig af. Herefter gås der let, med kun få nedslag over
skriften, trykken, og de analoge elektroniske medier, for at kunne anvende
lidt mere plads på den nuværende situation, hvor maskinen
også opererer i digitale medier.
socioevolutionært perspektiv. Forskningsspørgsmålet er, hvilken betydning
medier og teknologi har spillet for socioevolutionen og for
det sociales omverden, herunder hvornår og hvordan antropocæn
er begyndt og siden har udviklet sig. Spørgsmålet stiller sig sådan,
at begrebet antropocæn er udsat for kritik, for er det nu overhovedet
mennesket, et bekymret pattedyr midt i fødekæden, altid på vagt
overfor rovdyr, der i sig selv indvirker på Jordens geologiske tilstand?
Nogle mener nej, da de geologiske spor efter mennesket ikke mindst
kan spores tilbage fra 1850'erne, hvor kapitalisterne fyrede op under
kulkedlerne. Derfor er Kapitalocæn, ifølge Malm (2016) og andre økomarxister,
en mere korrekt term, da de mener, at det må være selve
systemet (kapitalismen) og ikke mennesket som sådan, der er årsag
til antropocæn.1 Denne kritik er et stykke hen ad vejen plausibel, men
i dette kapitels perspektiv er kapitalisme kun en teori om et afgrænset
samfundsmæssigt funktionssystem. For at afklare hvad antropocæn
mere grundlæggende er forårsaget af, vil kapitlet derfor anlægge et
mere alment systemteoretisk perspektiv ved primært at følge den tyske
sociolog Niklas Luhmann.
Kapitlet vil give en teori om mediesocioevolutionen fra forhistorisk
tid og op til nutiden. Tesen er, at samfundet opstår med talesproget,
og at det herefter som kommunikationssystem regulerer kooperationen
i menneskepopulationen. I denne teoretisering skal vi langt
længere tilbage end 1800-tallet, for at finde begyndelsen på den epoke,
hvor mennesket indvirker på jorden og dens klima, helt tilbage til
pleistocæn. I denne udlægning er mennesket som udgangspunkt en
sammenblanding af biologi, bevidsthed og teknik organiseret af et
overgribende socialt system, af sprogligt baseret kommunikation. Det
sociale vil i teorien ikke blot blive iagttaget, ud fra Luhmann, men også
med inspiration fra Levi Bryant (2014), blive iagttaget som en form for
maskine. Denne sociale maskine er strukturelt koblet til det psykiske
og biologiske systemdannelsesplan som dens betingelsesgrundlag,
hvor det biologiske systemdannelsesplan igen er strukturelt koblet
til myriader af omverdensbetingelser, men har som udgangspunkt
været tilpasset en begrænset økologisk niche. Det sociale har således
underlagt sig det psykiske – herigennem også det biologiske aspekt af
mennesket – og gennem denne kobling forårsaget en transformation
af sig selv (fysiologi, herunder hjernevolumen) og sin omverden (fx
”tæmmet” ilden, stegt kød og brændt arealer af). Maskinen har herefter
med hver ny teknologi og hvert nyt kommunikationsmedie udvidet
sin kapacitet til at påvirke sin omverden. Epistemologisk set har maskinen
ingen direkte perception af sin omverden, men er overladt til
sine egne konstruktioner (Luhmann 1998). Maskinen er ingen trivial-
maskine, men en socioteknisk autopoietisk nontrivial-maskine,
hvor hver ny socialstruktur (fx norm, beslutning, organisering og differentiering)
ændrer maskinens modus og kapabilitet.
Strukturen bliver den, at teksten vil bruge relativt meget plads på at
konstruere en forståelse af maskinen, og hvordan den kom i gang,
interpellerede menneskedyret, og stadig principielt fungerer. Den
store medierevolution er og bliver emergensen af talesproget, der
som medie muliggør emergensen af maskinen, der kommunikativt
uddifferentierer sig fra en ellers umælende omverden, hvis ressourcer
den producerer sig af. Herefter gås der let, med kun få nedslag over
skriften, trykken, og de analoge elektroniske medier, for at kunne anvende
lidt mere plads på den nuværende situation, hvor maskinen
også opererer i digitale medier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Antropocæn : Menneske, samfund og dannelse i en ny tidsalder |
Redaktører | Michael Paulsen, Jesper Tække |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Unge Pædagoger |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 73-98 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-9214-84-2 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- antropocæn
- socioevolution
- medieevolution
- systemteori
- omverden