Anbefaling om børn og unges digitale liv set med unges øjne

Publikation: AndetAndet bidragFormidling

Dokumenter

Den hastige fremkomst af digitale medier, teknologier og online platforme udfordrer og forandrer børn og unges måder at kommunikere og danne fællesskaber på. Mobiltelefonen er en konstant forbindelse til vennerne, som der i høj grad deles billeder og videoer med. Profiler på sociale medier er en del af identitetsdannelsen. Og blogs og videostreamingkanaler spejler hverdagen og peger på nye trends. Næsten alle unge benytter sig af de positive muligheder, som den digitale verden tilbyder. Men her er der bare ikke helt de samme spilleregler som i den fysiske verden.
Den digitale udvikling er også et område, som voksne ofte føler, de ikke kan følge med i. Deres viden om mulighederne i den digitale verden halter ofte bagefter, og mange voksne forstår ikke, hvorfor det digitale fylder så meget hos børn og unge. I mange tilfælde ved de derfor heller ikke, hvad de skal være opmærksomme på, eller hvordan de skal håndtere, hvis et barn eller en ung kommer galt af sted i den digitale verden. Det er en verden, som på mange måder er fremmed for de voksne.
Derfor er der brug for at inddrage, have dialog med og høre børn og unge selv om, hvad deres bekymringer er, og hvad de ser som udfordringer. Det er fra dem, de gode råd og anbefalinger til, hvordan man som barn og ung får en sikker og ansvarlig online adfærd, skal komme. Og det er børn og unge – både de mest udsatte og de ressourcestærke – vi skal ruste til at få et godt og sikkert onlineliv og til at gennemskue, hvilke konsekvenser deres digitale adfærd har.
Telia og Red Barnet har i partnerskab med Medierådet for Børn og Unge, Center for Digital Pædagogik og ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation nedsat et SoMe-ungepanel , som i løbet af det seneste år har udarbejdet anbefalinger om børn og unges digitale liv.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår1 jun. 2017
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverRed Barnet
Antal sider25
StatusUdgivet - 1 jun. 2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 142970447