Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

An eye for possibilities in the development of children with cerebral palsy: neurobiology and neuropsychology in a cultural-historical dynamic understanding

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Institut for Læring
Artiklen har til formål at forbinde neuropsykologiske teorier om børn med hjerneskader med det teoretiske perspektiv situeret kognition og teorier, der lægger vægt på at forstå barnet som en aktiv deltager i den sociale praksis. Der tages konkret udgangspunkt i en undersøgelse af børn med cerebral parese. Den tidligt opståede hjerneskade, som er årsag til cerebral parese, bliver analayseret ved hjælp af begrebet neurobiologiske barriere, der skal beskrive relationerne mellem faktorer på det neurale, kognitive og sociale niveau. Ved hjælp af et casestudie af to børn med cerebral parese bliver det analyseret, hvordan de neurobiologiske barrierer opstår, fornadres og somme tider mister deres betydning gennem lokale match af på den ene side barnets formåen og på den anden side udformningen af den sociale praksis.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftOutlines
Nummer1
Sider (fra-til)3-23
Antal sider20
ISSN1399-5510
StatusUdgivet - 2010

    Forskningsområder

  • Handicap, specialpædagogik, afvigelse, cerebral parese

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 203535