Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Alternativer til bande-exit

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Artiklen omhandler processer, dilemmaer, barrierer og muligheder når tidligere medlemmer i forskellige bandemiljøer er i færd med at træde ud af deres (rocker)-grupperinger og bevæger sig videre i livet. Vi følger to unge mænds bevægelser ind og ud af de kriminelle bandemiljøer. Vi hører om deres mere eller mindre sporadiske berøringer og brydninger med Direktoratet for kriminalforsorgens bande-exit-program, samt hvordan de to unge mænd, Niklas og Bilal, ikke bliver del af direktoratets exit program, men ad andre veje får adgang til betydningsfulde alternativer som kombinerer højskoleophold og interesse-fællesskaber omkring bl.a. malerkunst, åndedrætsøvelser, meditation, yoga, boksning og oplæg om ændringer i eget liv. Med god støtte fra mentor-relationer (som bliver til venskaber), bliver de del af og er samtidig med til at skabe nye meningsfulde fællesskaber, hvor de sammen med andre rollemodeller udvider forståelsen af, hvad der er betydningsfuldt og ’virker’, når man skal træde ud af bandemiljøerne og bevæge sig videre i retning af et meningsfuldt, lovligt og produktivt liv. Artiklen analyserer dilemmaer, forholdet mellem nye og gamle tilhørsforhold og (mangel på) mening i og på tværs af forskellige fællesskaber, uddannelser og interventioner. Herunder hvordan de to unge mænd over tid bryder med og overskrider deres involvering i hhv. en rocker og bande-gruppering, i en proces, hvor de langsomt kommer til nye forståelser af sig selv, deres fælleskaber og andre på måder, hvor de delvist lykkes med at overskride samfundsmæssigt marginale og dæmoniserede positioner.
OriginalsprogDansk
TitelStudier i pædagogisk sociologi
RedaktørerHans Dorf, Niels Rosendal Jensen
Antal sider29
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår1 sep. 2016
Sider325-354
Kapitel13
ISBN (trykt)978 87 7124 792 3
StatusUdgivet - 1 sep. 2016
SerietitelAsterisk
Nummer10
ISSN1904-2698

    Forskningsområder

  • Bande-exit, Social praksis teori, Social praksisforskning, Mo(ve)ment metodologi, At lære at leve, Interessefællesskaber, Bandemiljø, Kriminalitet, Overskridende læring, Dæmonisering, Bande og kriminalitet, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 73582058