Aktionsforskningsmetodens styrker og udfordringer: erfaringer fra et sygeplejefagligt forskningsprojekt

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Formålet med aktionsforskningsprojektet 'Udvikling af læringsmiljø i psykiatrien: læremuligheder, kompetenceudvikling og innovation' var, at sygeplejersker, der var kliniske vejledere, udviklede deres kompetencer, og at hospitalsafdelinger blev udviklet som læringsmiljø for sygeplejestuderende. I artiklen bliver metodologiske resultater og erfaringer diskuteret. Et centralt element i projektet
var arbejdsseminarer, hvor de 93 kliniske vejledere, 17 uddannelsesansvarlige og projektlederen mødtes og diskuterede aktioner samt generering og analyse af data. Deltagerne mødtes også i lokale arbejdsgrupper, hvor de drøftede generering af data og udvekslede erfaringer. Data blev genereret via to fokusgruppeinterviews med vejlederne, samt ved at de kliniske vejledere skrev logbøger over deres praksis og observerede hinandens vejledningspraksis. Projektets aktioner, generering og analyse af data blev planlagt, koordineret
og udført af en styregruppe. Konklusionen er, at aktionsforskningsmetoden viste sig at være velegnet til udvikling af de kliniske vejlederes kompetencer og udvikling af hospitalsafdelingernes læringsmiljø. Metoden fremmede desuden deltagernes motivation for at udvikle praksis. Endelig er konklusionen også at, vejlederne blev mindre involveret i projektet, end der var lagt op til fra starten.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Sygeplejeforskning
Vol/bind5
Nummer2
Sider (fra-til)106-120
Antal sider15
ISSN1892-2678
StatusUdgivet - jun. 2015

Emneord

  • aktionsforskning
  • kliniske vejledere
  • Kompetenceudvikling
  • Læring
  • psykiatrisk sygepleje
  • Læring og læringsmiljøer
  • Forskningsmetode
  • Sygeplejeuddannelse/profession

Citationsformater