Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Æstetiske læreprocesser: de små leger, tegner og fortæller

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Med udgangspunkt i det problem, at børnehavens pædagogik overintellektualiseres og i for høj grad indsnævres til alene at handle om skoleparathed, diskuteres aspekter af små børns læring, bl.a. social interaktion og intersubjektivitet, og der argumenteres for, at små børns læringsvirksomhed må have karakter af leg. Derfor indkredses et æstetik- og narrativitetsbegreb, som afsæt for udformning af æstetiske læreprocesser. Der redegøres for aspekter af lege- tegne- og fortælleaktiviteter som oplæg til udvikling af en børnehavepædagogik der ønsker at sammentænke børnehavens lege- og kreativitetstradition med et dynamisk lærebegreb.
OriginalsprogDansk
BogserieCursiv
Nummer10
Sider (fra-til)9-30
Antal sider21
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2012

    Forskningsområder

  • børnehave, Trivsel, Læring, intersubjektivitet, æstetisk virksomhed, fantasi , narrativitet, tegne, male og lege, Æstetiske fag/æstetik, Dagtilbud

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 50644383