Psykologisk Institut

Aarhus-modellen: Indsats mod voldelig ekstremisme

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Denne artikel præsenterer den såkaldte Aarhusmodel med dens principper, organisation og indsatsformer i forhold til radikalisering af unge. De forskellige indsatsformer præsenteres, herunder mentorindsatsen (samt mentors mulige svar i forhold til centrale emner i den unges eksistentielle/religiøse søgen), workshops for skoler, forældrenetværk, dialogmøder med samfundsmæssige og kulturelle aktører samt exitprogrammet for allerede radikaliserede hhv. hjemvendte foreign fighters. Der sluttes af med en præsentation af et mentorforløbet med en ung muslim.
OriginalsprogDansk
TitelTværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge : En studiebog
RedaktørerJens H. Lund
Antal sider25
UdgivelsesstedAarhus
ForlagTurbine Akademisk
Udgivelsesår2016
Sider325-349
ISBN (trykt)978-87-406-1100-7
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • Radikalisering, Aarhusmodellen, antiradikalisering, mentorindsats

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 101307995