Åben skole

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  • Lars Emmerik Damgaard Knudsen (Redaktør)
  • Laura Lundager Jensen, Københavns Professionshøjskole
  • ,
  • Anders Vestergaard Thomsen, Professionshøjskolen Absalon
  • ,
  • Mette Fredslund, Københavns Professionshøjskole
Åben skole betegner samarbejdet mellem skoler og lokale organisationer, som blev indført med skolereformen i 2014 og betyder, at de skal samarbejde i en helt anden skala end før set.
I denne antologi analyserer en række pædagogiske forskere det helt grundlæggende spørgsmål: Hvad er åben skole faktisk? Hvilke betydninger har åben skole for skolens fag og for de lokale organisationer? Ambitionen med denne bog er at styrke den pædagogiske teoriudvikling på området og er derved den første af sin art, der præsenterer en bredde af forskningen i åben skole som et pædagogisk fænomen. Som læser kan man bruge bogen til at få et nuanceret og fagligt velbegrundet sprog for, hvad åben skole er, hvordan man kan tale om det på rig og nuanceret måde samt hvilke pædagogiske udfordringer for skole og lokalmiljø det medfører.
Antologien henvender sig til lærere, pædagoger, undervisere på lærer- og pædagoguddannelsen, studerende på pædagogiske uddannelser, pædagogiske forskere, museumsformidlere og skoletjenester i både kulturorganisationer, virksomheder og foreninger samt kommunal forvaltninger inden for børn, skole, kultur og fritid.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Antal sider283
ISBN (Trykt)9788740832778
StatusUdgivet - 2020

    Forskningsområder

  • Åben skole, Skolereform, Samarbejde i partnerskaber

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 194203407