Abstract
Afhandlingen undersøger en række nyere dokumentariske filmfænomener, som er karakteriseret ved forholdet mellem mediespecifikke udviklinger på Internettet og de æstetiske udtryk, der definerer – og i visse tilfælde transcenderer - genren og dens institutionelle konventioner. Studiet involverer filmiske emner og formater så forskellige som mobiltelefonoptagelser fra Irakkrigen, en personlig dagbog optaget under det amerikanske præsidentvalg i 2008, konspirationsteoretisk dokumentarfilm, populærkulturelle filmiske fremstillinger af overvågningssamfundet og et online remake af en af de mest betydningsfulde, avantgardistiske dokumentarfilm, der nogensinde er skabt.
Hvad disse ved første øjekast meget forskellige dokumentariske praksisser og film har til fælles, er en tæt forbindelse til de nye distributionsformer, der er muliggjort gennem Internettet. En overvældende mængde optagelser – både ældre og nye – er blevet tilgængelige som digitale klip på video-webportaler.
Denne udvikling transformerer ikke blot mediets materialitet, men skaber også en arkivarisk filmpraksis og en ny institutionel rammesætning. I min forskning afsøger jeg, hvorledes disse nye audiovisuelle ressourcer finder vej ind i faktions- så vel som fiktionsfilm og hvad denne udvikling har af betydning for forskellige filmiske stilarter og udtryk i almindelighed og dokumentarens æstetisk i særdeleshed. Jeg forsøger endvidere at spore denne forandring tilbage gennem filmhistorien og rette opmærksomheden mod de seneste års popularisering og diversificering af dokumentargenren.
Hvad disse ved første øjekast meget forskellige dokumentariske praksisser og film har til fælles, er en tæt forbindelse til de nye distributionsformer, der er muliggjort gennem Internettet. En overvældende mængde optagelser – både ældre og nye – er blevet tilgængelige som digitale klip på video-webportaler.
Denne udvikling transformerer ikke blot mediets materialitet, men skaber også en arkivarisk filmpraksis og en ny institutionel rammesætning. I min forskning afsøger jeg, hvorledes disse nye audiovisuelle ressourcer finder vej ind i faktions- så vel som fiktionsfilm og hvad denne udvikling har af betydning for forskellige filmiske stilarter og udtryk i almindelighed og dokumentarens æstetisk i særdeleshed. Jeg forsøger endvidere at spore denne forandring tilbage gennem filmhistorien og rette opmærksomheden mod de seneste års popularisering og diversificering af dokumentargenren.
Bidragets oversatte titel | En pixeleret virkelighed: Dokumentar mellem net-distribution, populær kultur og avantgarde |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Udgivelsessted | Aarhus |
Udgiver | |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- Documentary and fiction
- Net culture
- Dokumentarfilm
- War cinema
- Conspiracy theory
- Avant-garde
- Vertov