Artiklen beskriver elementer i en dansk model for interventioner i matematik for elever i matematikvanskeligheder. Forfatterne har været kernemedlemmer i udviklingsteamet i det sidste årti. Formålet med interventionerne er at støtte de involverede elever og lærere og at være et instrument for kommuner og skoler til at forbedre matematikprofilen. I artiklen beskrives incitamenter bag udviklingen, pilotundersøgelse og to storskala eksperimenter, hvor modellen blev implementeret og udvidet. I hovedafsnittet præsenteres den logiske model med ni kasser med input, processer og output. For at illustrere synspunkter og ideer bag kasserne og deres implementering vises nogle uddrag fra identifikations- og undervisningsmaterialer samt udvalgte data indsamlet gennem pilotundersøgelse og eksperimenter. De mange andre eksisterende interventionsmodeller inddrages kun i det omfang, at det klargør vores egen models egenskaber. Artiklen afsluttes med hævdelse af, at der er udviklet en åben standard til at håndtere elevernes matematikvanskeligheder, og som er baseret på høje forventninger til studerende, lærere og skoler.
Bidragets oversatte titel
En logisk model for interventioner med elever i matematikvanskeligheder: udvikling af professionel dømmekraft og matematisk selvtillid