Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

0-3 års pædagogik: status og tendenser i vuggestuen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

Dokumenter

Links

Institutioner og pasningstilbud til de 0-3 årige har eksisteret gennem en lang årrække. Danmark en relativ
høj dækningsgrad sammenlignet med andre lande. Tilbuddene er primært vuggestuer, integrerede
institutioner og dagpleje. Der er de senere år kommet mere politisk og forskningsmæssigt fokus på
områdets betydning i takt med, at forskningen har understreget den enorme betydning 0-3 års alderen
har for børn og unges senere succes i livet. Men hvad pædagogikken rent faktisk består af i disse institutionelle
rammer er desværre forskningsmæssigt underbelyst. I denne kvalitative analyse beskrives
kort områdets udvikling. Den tidligere vuggestueforskning gennemgås og opsummeres. Der er tale om:
Arne Sjølunds analyse af eksisterende forskning fra 1969; undersøgelse af vuggestuens pædagogik af
Michelsen, Edsberg & Posborg; analyse af vuggestuepædagogikken af Andersen og Kampmann; gennemgang
af omsorgsforskningen af Diderichsen, Thyssen & Jacoby samt den nyeste vuggestueforskning
af Ole Henrik Hansen. Disse forskningsresultater diskuteres og relateres til den aktuelle vuggestuepædagogik
og der gøres status på området og der udpeges på en række pædagogiske tendenser.
OriginalsprogDansk
TitelDaginstitutionens betydning for de mindste børn : en forskningsrapport med fokus på de udsatte børn
RedaktørerBUPL
Antal sider6
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagBUPL
Udgivelsesår8 jan. 2013
Udgave1
Sider26-31
StatusUdgivet - 8 jan. 2013

    Forskningsområder

  • forskning om vuggestue, omsorg, pædagogiske kærlighed, Dagtilbud, Early childhood

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 51930410