Øjet springer over muren: om pædagogikken i Reggio Emilia

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    artiklen omhandler "rummet som den tredje pædagog". Her beskrives, hvordan man i det pædagogiske arbejde i Reggio Emilia i Italien lægger vægt på indrette gode læringsmiljøer for børn. Der er en beskrivelse af, hvordan læring tænkes og tilrettelægges ud fra et konstruktivistisk grundlag, hvor der lægges vægt på en forståelse af, at barnet aktivt konstruerer sin viden. Endelig kan der læses om den kritik, som Loris Malaguzzi, en af grundlæggerne af og inspirator for det pædagogiske arbejde i Reggio Emilie, har givet af traditionel skoleundervisning.
    Bidragets oversatte titelThe Eye Jumps over the Wall: The Reggio Emilia Approach
    OriginalsprogDansk
    TitelGode læringsmiljøer for børn
    Antal sider23
    UdgivelsesstedKbh
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2010
    Sider49-72
    ISBN (Trykt)978-87-412-5298-8
    StatusUdgivet - 2010

    Emneord

    • lærings
    • læringsmiljø
    • rummet som den tredje pædagog

    Citationsformater