Æstetik i naturfagsundervisning

Anders Vestergaard Thomsen, Lars Emmerik Damgaard Knudsen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Abstract

Naturens æstetik forstået som både sanselighed og skøn-hed har motiveret både store fysikere som Bohr, Einstein og nulevende naturvidenskabelige forskere. De beretter om, at få lov til at glæde sig og lege uden andet formål, og det understøtter fantasi og undren. I naturfagsdidaktikken fylder denne tilgang desværre ikke så meget. På bag-grund af forskningslitteraturen om æstetik i naturfagsun-dervisningen og praksis i eksterne læringsmiljøer reflekte-rer vi i denne artikel over, hvordan naturfagsundervisnin-gen kan understøtte folkeskoleelevers kropslige oplevelser af naturens skønhed, og hvordan dette udgangspunkt kan tydeliggøre elevernes samhørighed med naturen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
Vol/bind42
Nummer122
Sider (fra-til)102-113
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • naturfagsdidaktik
  • naturfagsundervisning
  • æstetik
  • Åben skole
  • Æstetiske fag/æstetik
  • Naturfag/science education
  • Grundskole

Citationsformater