Åben skole er en pædagogisk humlebi: et casestudie af undervisningsdifferentiering uden at kende elevernes forudsætning

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Åben skole betegner et samarbejde mellem skoler og lokale organisationers om undervisning, som blev indført med folkeskoleloven i 2014. Derved bringes nye fagligheder ind i skolens undervisning, men af undervisere som ikke nødvendigvis har en fagdidaktisk viden. I denne artikel undersøger jeg, om og eventuelt hvordan undervisningen kan differentieres, når undervisere fra lokale organisationer uden forhåndskendskab til klassens forløb eller elevernes forudsætninger får ansvaret. For uden dette kendskab er undervisningen i åben skole en ’pædagogisk humlebi’, der i teorien ikke burde kunne flyve. Gennem mit samarbejde og interviews med praktikere under feltarbejdet blev jeg imidlertid opmærksom på at se åben skole som et læremiddel, der understøtter eleverne i at positionere sig selv inden for elevrollen, og at det er derigennem, at undervisningen muligvis kan differentieres.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSammenlignende Fagdidaktik
Vol/bind2021
Nummer6
Sider (fra-til)71-94
Antal sider24
StatusUdgivet - jun. 2021
BegivenhedSammenlignende fagdidaktik: Fagdidaktisk vidensproduktion - samarbejder mellem forskere og praktikere i praksis - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Varighed: 14 nov. 201915 nov. 2019

Konference

KonferenceSammenlignende fagdidaktik
LokationSyddansk Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode14/11/201915/11/2019

Emneord

  • Åben skole
  • Undervisningsdifferentiering
  • Udeskole

Citationsformater