Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Uskrevne regler

Projekter: ProjektForskning

  • Forskningsenheden i Kognition og Neurovidenskab
  • Learning Lab Denmark
Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

Projektet formidler neurovidenskabelig viden om vores implicitte og eksplicitte læringssystemer, deres biologiske tilpasningshistorie og betydning for undervisning og læring.
Den neurovidenskabelige indsigt i de biologiske mekanismer, som ligger til grund for læring, bliver mere og mere omfattende. Blandt andet har det vist sig, at man bør skelne mellem to forskellige læringstyper: Implicit og eksplicit læring som er evolutionært udviklet med forskellige formål. Den traditionelle skoleundervisning er næsten udelukkende tilrettelagt efter at udnytte den eksplicitte læringsform, fordi den ofte skaber viden, der kan formuleres i regler og principper.
Nærværende projekt søger at afdække potentialet i den implicitte læring og udvikle retningslinier for undervisning, der tager højde for dennes særlige egenskaber og de hviler derfor på teorien i projektet: Den tavse ressource - implicit og eksplicit læring.
Undervisningsprincipperne vil blive formidlet i en bog, som skal kunne forstås af pædagogisk interesserede lægfolk. Formålet er at præsentere den biologisk funderede indsigt og samtidig servere eksempler på, hvilke pædagogiske konsekvenser, der følger af den præsenterede viden. Bogen skrives som udgangspunkt med læringsprincipper for øje, men byder også på formidling af den biologisk funderede viden om implicit og eksplicit læring.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/200201/01/2007

ID: 128856946