Undervisningsassistenter / lærerassistenter - et komparativt dansk-finsk skolelforskningsprojekt

Projekter: ProjektForskning

  • Subjektivering, Køn og Diversitet
  • Center for Grundskoleforskning
Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

I skoleåret 2009-2010 startede en række danske kommuner forsøg med lærerasssistenter (undervisningsassistenter) med støtte fra Undervisningsministeriet. Inspirationen til forsøgene kommer bl.a. fra Finland, hvor man i en længere årrække har haft denne personalekategori i folkeskolen. Men hvad laver lærerassistenterne egentlig og hvad er effekt og virkning af deres arbejde? Hvordan oplever lærere, elever og skoleledere - samt lærerassistenterne selv - lærerassistenternes arbejde i klasserummet? Projektet søger, ved at sammenligne klasserumspraksis på udvalgte folkeskole i Danmark og Finland at besvare disse og andre tilsvarende spørgsmål.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201001/09/2012

    Forskningsområder

  • Undervisningsassistenter, undervisningsdifferentiering, klasseledelse, Klasserumsforskning, lærer-roller, konfliktløsning, specialpædagogik, Nordisk uddannelsesforskning

Publikationer

ID: 128872531