Subjektet og det sociale: grundbegreber i pædagogiske forhold

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Alle pædagogiske teorier forudsætter bestemte antagelser om subjektet og det sociale - og ikke mindst om deres indbyrdes forhold. Forholdet mellem subjektet og det sociale udgør et grundlæggende anliggende i al pædagogisk teori og praksis. Pædagogiske forhold skal med udgangspunkt i psykoanalysen ikke tænkes som intersubjektivitet, der opererer med en antagelse om allerede givne subjekter 'før' det sociale. Der skal snarere fokuseres på ubevidste dynamikker, der konstituerer det ubevidste subjekt i forholdet til den Anden. Grundbegreber er overføring, identifikation (med jegidealer), lyst og nydelse.
    Projektet er dels en filosofisk og videnskabsteoretisk problematisering af de - ofte - implicitte begreber om subjektet og det sociale, der gør sig gældende som selvfølgeligheder i aktuelt herskende former for pædagogisk teori og didaktisk metodik så som personlighedstrækteori, anerkendelsesteori, dannelsesteori m.fl. , dels et bud på hvorledes ovennævnte psykoanalytiske og filosofiske begreber kan vise sig analytisk effektive i forhold til aktuelle pædagogiske spørgsmål som ledelse, rådgivning og dannelse.
     
     
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/04/201031/03/2013

    Finansiering

    • <ingen navn>

    Emneord

    • Pædagogisk filosofi