The New 'Third Generation'. School Strategies in a Generational Perspective - FKK projekt

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

En ny generation af minoritetsdanske børn er ved at vokse op i Danmark. Deres forældre er født og opvokset i Danmark og har derfor helt andre vilkår for at håndtere deres børns skolegang og oplevelser i det danske samfund, end deres forældre havde. Disse nye generationer af minoritetsdanske børn og forældre har potentiale til at udfordre mange forestillinger om integration, etnisk identitet og uddannelse i det danske samfund. Gennem to studier af disse ’tredje generations’ børn og ’ anden generations’ forældre, undersøger dette FKK-projekt, de nye minoritetsdanskeres migrationshistorier, livserfaringer, og skolestrategier. Projektet tager et multipelt generationelt perspektiv på dette, som belyser migrationsdynamikker i relation til tid, politiske kontekster og familierelationer:
Hvilken betydning har den historiske og politiske kontekst som forældrene voksede op i i Danmark for deres skoleerfaringer og relation til det danske samfund (den sociale generation)? Hvilken rolle spiller afstanden fra migrationen og barndomserfaringer for børn og forældres erfaringer med skolen og samfundet (migrationsgenerationen)? Hvordan spiller positionen i familien og de intergenerationelle dynamikker ind på forældre og børns tilgang til skolen (familiegenerationen)? Og vil disse nye generationer af minoritetsdanske børn og forældre ændre minoritetsdanskeres position i den danske skole og samfund?
Studiet laves i to områder i Storkøbenhavn for at undersøge betydningen af området, børnene vokser op i og for at belyse diversiteten mellem minoritetsdanskere af anden og tredje generation.

Projektet viser, at forældrenes skolegang og opvækst i Danmark betyder, at de er engageret i
tidens 'intensive forældreskab', som dog tager form af et 'intensivt minoritetsforældreskab' orienteret mod at navigere de fælder og udfordringer deres børn møder som minoritetsbørn (Gilliam 2022; under publikation) . Analysen finder en "afværgende", "opstigende" og "skærmende" skolestrategi blandt forældrene (Gilliam 2023). I forhold til de tredjegenerations minoritetsdanske børn ses det, at de, imod forventningen, kun implicit har fordel af deres generationsposition og forældres førstehåndskendskab til skolen, da et ideal om farveblindhed og samtidig stigmatisering af 'indvandrerne' underkender deres ’generationskapital’. De anvender her en adaptiv, medierende eller oppositionel skolestrategi, som trækker på deres forældres erfaringer, hvor kun den adaptive strategi lykkes med at understøtte deres skolesucces (Kristensen 2022; 2023; under publikation).
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/02/201901/02/2023

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.