Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
De sidste 15 år er samfundet blevet gennemdigitaliseret med omfattende konsekvenser for kommunikations- og omgangsformer og dermed for muligheder, vidensformer, samfundsorganisering. Både nationalt og internationalt er der intense diskussioner om fordele og ulemper, og ikke mindst hvad digitaliseringen betyder for børn kognitivt, socialt, udviklingsmæssigt. Reelt er der dog ret begrænset viden om, hvad den digitale omstillingsproces har af betydning for konkrete børn såvel som mere overordnet for barndom, socialiseringsprocesser, pædagogik og samfund. Det er afsættet for dette grundforskningsprojekt, der på én gang vil skabe viden om et samfundsaktuelt fænomen og bidrage til udviklingen af pædagogisk arbejde gennem tæt samarbejde med det pædagogiske fagfelt.
Projektet udgøres af 6 praksisnære studier, som samlet belyser, hvad den gennemgribende digitalisering af samfundet betyder for små børns liv og udvikling i og uden for pædagogiske institutioner. Projektet kortlægger omfanget af digitale medier i små børns liv hjemme og i dagtilbud og udforsker, hvordan de præger forskellige børns deltagelsesformer og sociale samspil, samt hvad digitaliseringen betyder for forældres og pædagogers samarbejde, praksis og idealer ift. børn og opdragelse.
Projektet udgøres af 6 praksisnære studier, som samlet belyser, hvad den gennemgribende digitalisering af samfundet betyder for små børns liv og udvikling i og uden for pædagogiske institutioner. Projektet kortlægger omfanget af digitale medier i små børns liv hjemme og i dagtilbud og udforsker, hvordan de præger forskellige børns deltagelsesformer og sociale samspil, samt hvad digitaliseringen betyder for forældres og pædagogers samarbejde, praksis og idealer ift. børn og opdragelse.
Akronym | SmiD |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/08/2024 → 31/07/2028 |
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 1 Igangværende
-
NOBE: Opening windows to negative online behaviors and experiences - afdækning og intervention i danske skoler
Lieberoth, A. (PI), M. Blaabjerg-Zederkoff, D. (Deltager), Persson, M. S. (Deltager), Bjerre, E. (PI), Johannesen, C. M. (Samarbejdspartner) & Rasmussen, L. K. (Samarbejdspartner)
01/09/2023 → 30/06/2027
Projekter: Projekt › Forskning