Projektdetaljer
Beskrivelse
Pleasure and embarrassment. Resistance to sexuality education
As has been pointed out repeatedly in research literature, teaching about sexuality causes embarrassment and general discomfort among both teachers and students. This project proposal asserts that the subject matter itself causes resistance, with sexuality, and especially the topic of sexual pleasure, being inherently transgressive. Hence, its controversial status in both research and teaching.
Teaching lessons on sexuality risks jeopardizing teachers’ professional identity by challenging societal and professional norms that the student-teacher relationship should be desexualized. I argue that acknowledging this is key to improving sexuality education.
Therefore, the aim is to offer insight into why, when, and how sexuality education causes resistance among teachers.
Combined, the subprojects contribute: 1) an empirical study of the many ways that resistance can manifest; 2) an empirical study of teachers’ experiences and thoughts concerning introducing pleasure as a topic in sexuality education; 3) development of a general pedagogical and didactical theory of resistance to sexuality education that can be used to support teachers’ professional expertise.
As has been pointed out repeatedly in research literature, teaching about sexuality causes embarrassment and general discomfort among both teachers and students. This project proposal asserts that the subject matter itself causes resistance, with sexuality, and especially the topic of sexual pleasure, being inherently transgressive. Hence, its controversial status in both research and teaching.
Teaching lessons on sexuality risks jeopardizing teachers’ professional identity by challenging societal and professional norms that the student-teacher relationship should be desexualized. I argue that acknowledging this is key to improving sexuality education.
Therefore, the aim is to offer insight into why, when, and how sexuality education causes resistance among teachers.
Combined, the subprojects contribute: 1) an empirical study of the many ways that resistance can manifest; 2) an empirical study of teachers’ experiences and thoughts concerning introducing pleasure as a topic in sexuality education; 3) development of a general pedagogical and didactical theory of resistance to sexuality education that can be used to support teachers’ professional expertise.
Lægmandssprog
Blufærdighed og nydelse – modstand i seksualundervisningen.
Det er kendt fra forskningslitteraturen, at seksualundervisning i grundskolen forårsager forlegenhed, ubehag og tendentielt opleves blufærdighedskrænkende af både lærere og elever. Den grundlæggende antagelse i projektet ”Blufærdighed og nydelse – modstand i seksualundervisningen” er, at emnet i sig selv skaber modstand; seksualitet er i sagens natur grænseoverskridende. Seksualundervisning udgør endvidere potentielt en trussel mod læreres professionalisme, da pædagogiske forhold, ideelt set, er af-seksualiserede.
Projektets datagrundlag vil udgøres af interviews med lærere, og med udgangspunkt i psykoanalytisk teori og begreber (Freud og Lacan) er formålet med projektet: 1) at udvikle en dybere forståelse af, hvorfor og hvordan det tilsyneladende ikke lader sig gøre at behandle ’det seksuelle’ som ethvert andet emne/fag i undervisningen; 2) at undersøge empirisk forskellige mulige måder, hvorpå forlegenhed og modstand manifesterer sig og opleves af lærere; 3) at undersøge, hvordan lærerne griber spørgsmålet om ’nydelse’ an i forbindelse med seksualundervisning; og 4) at udvikle de generelle pædagogiske og didaktiske implikationer af dette – med henblik på at skabe et teoretisk og empirisk grundlag for en mulig fremtidig forbedring af seksualundervisning.
Projektets tese er således, at anerkendelse af den potentielt blufærdighedskrænkende karakter af seksualundervisning er nøglen til en forbedring af samme.
Det er kendt fra forskningslitteraturen, at seksualundervisning i grundskolen forårsager forlegenhed, ubehag og tendentielt opleves blufærdighedskrænkende af både lærere og elever. Den grundlæggende antagelse i projektet ”Blufærdighed og nydelse – modstand i seksualundervisningen” er, at emnet i sig selv skaber modstand; seksualitet er i sagens natur grænseoverskridende. Seksualundervisning udgør endvidere potentielt en trussel mod læreres professionalisme, da pædagogiske forhold, ideelt set, er af-seksualiserede.
Projektets datagrundlag vil udgøres af interviews med lærere, og med udgangspunkt i psykoanalytisk teori og begreber (Freud og Lacan) er formålet med projektet: 1) at udvikle en dybere forståelse af, hvorfor og hvordan det tilsyneladende ikke lader sig gøre at behandle ’det seksuelle’ som ethvert andet emne/fag i undervisningen; 2) at undersøge empirisk forskellige mulige måder, hvorpå forlegenhed og modstand manifesterer sig og opleves af lærere; 3) at undersøge, hvordan lærerne griber spørgsmålet om ’nydelse’ an i forbindelse med seksualundervisning; og 4) at udvikle de generelle pædagogiske og didaktiske implikationer af dette – med henblik på at skabe et teoretisk og empirisk grundlag for en mulig fremtidig forbedring af seksualundervisning.
Projektets tese er således, at anerkendelse af den potentielt blufærdighedskrænkende karakter af seksualundervisning er nøglen til en forbedring af samme.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/2023 → 31/08/2026 |
Emneord
- blufærdighed
- seksualundervisning
- grundskolen
- psykoanalyse