Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Pædagogers syn på børns læring

Projekter: ProjektForskning

  • Broström, Stig (Deltager)
  • Johansson, Inge (Deltager)
  • Sandberg, Anette (Deltager)
  • Ugaste, Aino (Deltager)
  • Nyland, Berenice (Deltager)
  • Margetts, Kay (Deltager)
  • Kieferle, Christa (Deltager)
  • Roth, Angela (Deltager)
  • Seifert, Anja (Deltager)
  • Frøkjær, Thorleif (Deltager)
  • Forskningsenheden Barndom, læring og didaktik (småbørnspædagogik)
  • Institut for Didaktik
Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

En spørgeskemaundersøgelse gennemført i 2009-2010 i Danmark og Sverige. Resultater fremlagt på EECERA konference i Birmingham september 2010 af prof. Inge Johansson, Stockholm Universitet, prof. Anette Sandberg, Mälardalen University, lektor Stig Broström, Aarhus University og lektor Thorleif Frøkjær University College Capital.

Undersøgelsen blev iværksat med henblik på at belyse fire spørgsmål: 1) Hvad er læring? 2) Hvordan lærer børn? 3) Hvordan opfatter du betydningen af deltagelse? og 4) Hvilke er de bedste forudsætninger for børns læring i dagtilbud?

Stig Broström DPU og Thorleif Frøkjær UCC har stået for den danske del, som rummer besvarelser fra 1.340 pædagoger fra 13 kommuner.

Data fra Danmark og Sverige er analyseret og viser en generel overensstemmelse mellem svenske og danske pædagogers syn på læring. Men der tegnes også væsentlige forskelle. Først og fremmest ses en forskel på, hvordan danske og svenske pædagoger vurderer relationen mellem pædagog og barn. Svenske pædagoger lægger større vægt på betydningen af en aktiv og synlig pædagogrolle, hvor danske pædagoger i højere grad lægger vægt på et aktivt samspil børnene imellem.



Opfølgende aktivitet i 2010-11:

Undersøgelsen blev efterår 2010 udvided i med inddragelse af forskere fra Rusland, Estland, Tyskland, Grækenland og Australien. Data analyseres og fremlægges på EECERA konference i Geneve september 2011.

StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato02/01/201001/06/2017

Projekter

Publikationer

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 128933518