Pædagogisk kvalitet i dagtilbud med fokus på nære sociale relationer og interaktioner mellem barn og voksen

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Donationen fra TrygFonden går til at undersøge, hvordan et nyt projekt om Pædagogisk kvalitet i dagtilbud med fokus på nære sociale relationer og interaktioner mellem barn og voksen kan øge børns livschancer. Specifikt vil projektet undersøge effekten af den Vygotsky inspirerede tilgang: Abecedarian for nul- til treårige i vuggestue og dagpleje med henblik på at forbedre børnenes sociale, emotionelle trivsel og sproglige udvikling. Projektet understøtter derved arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan. Nobelprismodtager James Heckman har påvist en samfundsøkonomisk gevinst ved at investere i en stimulerende barndom til alle børn, og i forbindelse med projektet skal der laves en cost-benefit-analyse af indsatsen, der forventes at give argumenter for at forankre metoden. Desuden skal et ph.d.-studie kaste lys over, hvad der sker i implementering af indsatsen. 90 pct. af danske et- til treårige er i dagtilbud.


Lægmandssprog

Projektet kombinerer et vidensbaseret kompetenceløft-initiativ blandt professionelle med et princip om en samlet praksisudvikling, så de voksne i fællesskab skaber forbedret kvalitet i dagtilbuddet, og børnene udvikler sig positivt. Projektet undersøger effekterne af denne tilgang til praksisudvikling og pædagogiske arbejde i 5-7 kommuner
Kort titelPædagogisk kvalitet
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/201831/12/2022

Emneord

  • pædagogisk kvalitet
  • praksisforskning
  • effekt
  • børns trivsel
  • udvikling
  • leg, læring, daginstitutioner, fysisk miljø, pædagogik