Nye samarbejds- og organiseringsformer til fremme af læring, trivsel og udvikling i den danske folkeskole: Udbredelse, ledelse, kompetenceudvikling og effekter

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Fagprofessionelles samarbejde i folkeskolen kan potentielt styrke motivationen blandt de ansatte, højne undervisningens kvalitet samt øge elevernes læring og trivsel. Men samarbejdets indhold, organisering og ledelse er afgørende for, hvorvidt og hvordan det sker. Det er udgangspunktet for dette projekt. Projektet vil undersøge, i hvilket omfang og hvordan de fagprofessionelle samarbejder i skolen, konsekvenserne og effekterne heraf, samt hvordan man organisatorisk og ledelsesmæssigt bedst understøtter et samarbejde, der kan forbedre undervisningens kvalitet og styrke elevernes læring, trivsel og udvikling. Projektet er således helt centralt for udvikling af det fagprofessionelle samarbejde i grundskolen og for udvikling af den danske folkeskole generelt med afsæt i professionalisme samt elevernes læring, trivsel og udvikling.

Lægmandssprog

Siden skolereformen i 2014 har et af nøgleordene i den danske folkeskole været "professionelle læringsfællesskaber", som er en betegnelse for læreres, pædagogers og lederes professionelle samarbejde. Der er investeret mange millioner kroner i at styrke og udvikle dette samarbejde. Men der mangler viden om, hvordan der samarbejdes, hvilke effekter samarbejdet har for lærere og pædagoger og for elevernes læring og trivsel. Det er projektets formål at besvare disse spørgsmål.
Kort titelSamarbejde i folkeskolen
AkronymSAMFO
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/202001/01/2024

Finansiering

  • A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal: 4.990.000,00 kr.

Emneord

  • folkeskolen
  • samarbejde
  • professionelle læringsfællesskaber
  • Evidence Informed Practice in Denmark

    Bidragets oversatte titel: Evidensinformeret praksis i DanmarkQvortrup, L., 1 jan. 2022, (Accepteret/In press) The Emerald International Handbook of Evidence-Informed Practice in Education. Brown, C. & Malin, J. R. (red.). Emerald Publishing, 8 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review