Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Lægmandssprog
Allerede i slutningen af marts udarbejdede en forskergruppe fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet et spørgeskema, som i første uge af april blev sendt ud til alle elever i 3.-9. klasse og deres forældre i Aarhus, Frederikshavn, Hjørring, Lemvig, Odense og Svendborg kommuner. Svarene giver et unikt datamateriale. Disse data vil blive suppleret af et spørgeskema til alle lærere og pædagoger i de seks kommuner og af interviews med elever, skoleledere og forvaltningsfolk. Herudfra vil projektet besvare tre hovedspørgsmål: Hvordan er hjemmeundervisningen blevet planlagt og iværksat? Hvilke udfordringer har det skabt for elever, lærere, ledere og forvaltning? Hvordan er skole-hjem-samarbejdet blevet håndteret?
Baseret på resultaterne vil projektet give feedback til alle parter, og der vil blive udarbejdet forslag til retningslinjer for fremtidige krisesituationer.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 23/03/2020 → 31/12/2020 |
Emneord
- Corona-krisen
- Hjemmeskole
- Elevperspektiv
- Forældresamarbejde
- Hverdag
- Trivsel
- Undervisningsformer
Fingerprint
-
Improving Services’ Proactive Efforts: The Impact of Covid-19 and Vulnerability on Exclusion from Health and Welfare
Wistoft, K. (PI) & Qvortrup, L. (PI)
01/12/2021 → 30/04/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Coronatrivsel under skolenedlukninger i Århus Kommune - elever og forældre i 4.-9. klasse
Qvortrup, L. (Projektleder), Højgaard Christensen, J. (PI) & Wistoft, K. (PI)
23/02/2021 → 30/04/2021
Projekter: Projekt › Forskning
-
A window of change: transformations of playful learning environments in kindergartens and primary schools in Denmark during and after COVID-19
Wistoft, K. (Projektleder), Qvortrup, L. (Deltager), Clark, A. (Deltager) & Qvortrup, A. (Bevillingshaver)
01/08/2020 → 28/02/2021
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
Inclusion and exclusion during COVID 19 school closures
Qvortrup, L. & Wistoft, K., 21 aug. 2024, (E-pub / Early view) I: International Journal of Inclusive Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Skoleelever trives dårligere og står svagere fagligt efter corona
Christensen, J. H., 26 feb. 2024, I: Videnskab.dk.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Bidrag til avis - Avisartikel
Åben adgang -
Alle taler om børns og unges psykiske helbred, men ingen taler om elefanten i rummet: coronanedlukningerne
Wistoft, K., Grandahl, M. G. & Hjuler, T. F., 17 nov. 2022, I: Berlingske Tidende. Sektion 1, s. 24Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Bidrag til avis - Kronik
Åben adgang
Aktiviteter
-
Fokusering af indsatsen for at fremme den mentale sundhed og forebygge, at mistrivsel blandt børn og unge.
Wistoft, K. (Deltager)
12 sep. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Topmøde om børn og unges trivsel i uddannelsessystemet
Wistoft, K. (Deltager)
29 nov. 2021Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Fil -
Trivsel og mental sundhedblandt skoleelever og forældre under corona-skole-nedlukningerne 2020/2021
Wistoft, K. (Foredragsholder)
28 apr. 2021Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil
Presse/medier
-
-
-
Skoleeleverne skal på ”forlænget juleferie”. Men for udsatte børn og unge er det langt fra en fest
Wistoft, K.
09/12/2021
1 Mediebidrag
Presse/medie