Madmæssig mangfoldighed i Madkundskab

Projekter: ProjektForskning

Dokumenter

  • Wistoft, Karen (PI)
  • Pless, Majbritt (PI)
  • Frerks, Connie Greffel (PI)
  • Hansen, Susanne Tønneskov (PI)
  • Damsgård, Camilla (PI)
  • Vial, Merete (PI)
  • Carlsen, Helle Brønnum (PI)
  • UCL
  • University College Syddanmark (UCS)
  • Professionshøjskolen Absalon
  • Professionshøjskolen University College Nordjylland
  • Professionshøjskolen VIA
  • Københavns Professionshøjskole
Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

Projektet undersøger, hvordan undervisningen i Madkundskab fungerer i relation til madmæssig mangfoldighed. Der indsamles data til at beskrive eksempler på ’best practice’, og på den baggrund udarbejdes der et sæt anbefalinger, der skal kunne bruges som supplement til den eksisterende undervisningsvejledning (Børne- og Undervisningsministeriet, 2019). Vejledningen lægger op til elevrepræsentationer og diskussioner om egne og andres smagspræferencer, så eleverne får mulighed for at udvikle deres madmæssige identitet og repræsentere deres forskellige mad- og måltidskulturer. Projektets formål er at udarbejde et videnskabeligt supplement til undervisningsvejledningen med anbefalinger, der støtter lærerens didaktiske valg og begrundelser. Materialet skal være med til at sikre, at eleverne får mulighed for at arbejde med madmæssig mangfoldighed med fokus på, hvordan værdier, holdninger, vaner, traditioner og smagspræferencer samt hensyn til sundhed og sygdom skabes af mennesker i samspil med hinanden i relation til tid, sted og anledning.

Nøgleresultater

Videnskabelig rapport med anbefalinger til skoler og lærere til brug i praksis og i uddannelsessammenhænge på professionshøjskoler.

Lægmandssprog

Vi lever i et globalt og multikulturelt samfund, hvilket blandt andet afspejles i den mad, vi spiser - eller ikke spiser. Madkulturer og måltider forandrer sig over tid, sted og anledning, og vi skaber i høj grad vores identitet gennem vores mad. Det får også indflydelse på faget Madkundskab i grundskolen og på tilsvarende undervisning i erhvervsuddannelserne. Faget og undervisningen udvikler og forandrer sig i takt med den madmæssige mangfoldighed. Nogle af disse forandringer er ukomplicerede og glider usynligt ind i undervisningen, mens andre træder frem som mere komplekse med dertilhørende didaktiske udfordringer, valg og beslutninger. Hvad gør man eksempelvis som lærer, når man har en klasse med elever, der af den ene eller anden grund ikke spiser bestemte madvarer? Årsagerne kan være vidt forskellige lige fra smagspræferencer, religion, politisk overbevisning med holdninger til fx dyrevelfærd, bæredygtighed, klimaforandringer eller sundhed. At man ikke spiser bestemte madvarer kan også skyldes allergi, diabetes eller andre metabolisk relaterede sygdomme, eller frygt for at blive syg gennem fødevarebårne, smitsomme sygdomme. Projektet undersøger hvad lærerne gør i dag og kommer med anbefalinger til, hvad man kan gøre fremover.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/02/202131/12/2021

    Forskningsområder

  • Madkultur, Madvalg, Smagspræferencer, Madkundskab, Didaktik, Mangfoldighed

Projekter

Aktiviteter

Presse/medie

Publikationer

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 187617930