LYDER SUNDT: Lyds indflydelse på multisensoriske og kognitive drivkræfter af sunde madvalg i tværkulturelle kontekster

Projekter: ProjektForskning

Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

En stigende mængde af videnskabelig evidens viser at folks spise- og købeadfærd, hvad de spiser og hvor meget de nyder oplevelsen, er påvirket af multisensoriske drivkræfter afhængig af kulturelle kontekster.
Mens effekten af vores sanser, herunder syn og lugt på madperception er velstuderet, er lyd underrepræsenteret i dette forskningsområde. Dvs. både indre produktfaktorer (f.eks. den knasende lyd af chips) og ydre produktfaktorer (f.eks. lyde relateret til indpakningen).
For nyligt har forskning fokuseret på kontekstuelle faktorer så som baggrundslyds effekt på madvalg og madpræference. Det har vist sig, at sådanne stimuli opererer udenfor vores bevidsthed og udløser emotionelle købeadfærd drevet af ophidselse. Desuden skal mere abstrakte spiserelaterede koncepter så som sundhed afdækkes. Sådanne lyde kan facilitere specifikke, kongruente associationer med sund mad og sågar fremprovokere sundere opfattet madoplevelser, men spørgsmålet er: kan det overhovedet nudge forbrugere til at købe sundere fødevarer i første omgang? En måde at bestemme hvorledes sunde lyde har en virkning på beslutningstagningsprocesser, er at undersøge underbevidste processer som sker før det egentlige valg.
Tilsammen indikerer denne model at forbrugeres madperception og madvalg er yderst påvirket af principper fra multisensorisk integration, herunder indre, ydre og kontekstuelle faktorer, men højere-niveau kognitive drivkræfter, underbevidste processer og kulturelle forskelle er sandelig også fundamentale for at opnå en holistisk forståelse.
Formålet med dette projekt er samlet set at studere hvordan auditive stimuli, især ”sunde lyde” og ”smagslyde” kan påvirke forbrugeres beslutningstagningsprocesser og adfærd omkring sunde spisemønstre på tværs af kulturer.

Finansiering: Sino Danish Centre, Food and Health Research Theme

Samarbejdspartnere: Institute of Psychology, Chinese Academy of Sciences, Beijing
StatusIkke startet

Publikationer

ID: 149028858