Listening to students’ voices: testing QTI in a Danish context

Projekter: ProjektForskning

  • AAU
Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

Projektet: "Listening to students’ voices: testing QTI in a Danish context" omhandler validering og afprøvningen af et empirisk gennembearbejdet spørgeskema om elevers opfattelse af lærerensundervisning (QTI står for: Questionnaire on teachers interaction).
QTI er udviklet af Nederlandske forskere påUtrecht Universitet (Wubbels et al. 2011; 2005)*.For første gang i dansksammenhæng afprøves spørgsmålene empirisk og valideres ved en faktoranalyse.
Projektet foretager en validering af denne komparative spørgeskemaoversættelse med i alt 64 spørgsmål og er for førstegang i skrivende stund empirisk ved at blive testet på gymnasieklasser i dansksammenhæng. Man kan ikke benytte QTI-spørgeskemaet såfremt man blot oversætterspørgsmålene fra engelsk eller nederlandsk uden at teste disse først kvalitativt for forståelsesbetydninger grundet sproglige, kulturelle og uddannelsesmæssige forskelle fra Nederlandene til dansk kontekst, og dernæstteste validiteten via en kvantitativ faktoranalyse.De 64 spørgsmål/items har fulgt den komparative standard for oversættelsesprocessen. Dvs. translation forwardsand backwards af professionelle sprogkyndige oversættere fra den engelskeinternationale anerkendte version til dansk og af anden oversætter oversattilbage igen. Disse 64 items er sammenholdt, og der er foretaget en pædagogiske og didaktisk kulturel analyse af spørgsmålene i relation til en dansk gymnasiekontekst.Herefter er disse kvalitativt testet for forståelsesvanskeligheder og betydninger via samtaler med 48 gymnasieelever.Herefter foretages aktuelt en faktoranalyse på svarene fra omkring 500 elever på to af landets gymnasier.
Lund Larsen, Lea (Projektleder, faglig)
Cozart, StaceyMarie (Projektdeltager)
Lund, Rolf Lyneborg (Projektdeltager)ekstern associate professor at Aalborg Universitet
*Wubbels, T. & Levy, J., 2005. Do you knowwhat you look like? Interpersonal Relationsships in Education, The FalmerPress.Wubbels, T. et al., 2011. Let’s make things better. Development inReasearch on Interpersonal Relationsships in Education. In T. Wubbels, ed. Interpersonalrelationships in education. Sense Publishers.
 
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/201601/01/2017

    Forskningsområder

  • QTI - QTI står for: Questionnaire on teachers interaction)

ID: 129041578