KOMPIS: KOmpetenceMål i PraksIS

  • Højgaard, Tomas (Projektleder)
  • Bundsgaard, Jeppe (Deltager)
  • Sølberg, Jan (Deltager)
  • Madsen, Jens (Deltager)
  • Hansen, Niels Jakob (Deltager)
  • Lindhardt, Bent (Deltager)
  • Lundgren, Birger (Deltager)
  • Pedersen, Lena Lund (Projektleder)

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Alle fag i skolen får i disse år nye fagbeskrivelser (Fælles Mål). Fælles for de nye Fælles Mål er at de er kompetenceorienterede. Dvs. at de er mere rettede mod at eleverne kan håndtere de udfordringer de møder i en given situation end mod viden og færdigheder i sig selv. Fælles Mål beskriver hvad der skal være målet for og derfor indholdet i undervisningen mere end hvordan den skal foregå.

    Hovedspørgsmålet i dette projekt handlede om at udfordre og undersøge disse ambitioner i praksis:

    Hvordan udvikles en kompetenceorienteret undervisning? Hvordan kan undervisningen gå fra at være orienteret mod at eleverne udvikler mere generelle færdigheder og kundskaber til at de udvikler de kompetencer de kan bruge til at håndtere livet som menneske, arbejder og borger?

    Kompetencevinklen kan skabe forandring i en retning hvor eleverne oplever at undervisningen er meningsfuld og spændende, det er en mulighed for at forbinde den omkringliggende verden med arbejdet i klasseværelset, og det kan være en anledning til og en ramme om at løfte og professionalisere hele skolens praksis.

    KOMPIS tog udfordringen op og gennemførte udviklingsarbejder på fire af Slagelse Kommunes skoler med fokus på de tre store fag dansk, matematik og naturfag på 7.-9. klassetrin.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/08/200829/01/2013

    Finansiering

    • <ingen navn>

    Fingerprint

    Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.