Aarhus Universitets segl

InnoSweet: Integreret perception, psykologi og fysiologi til bibeholdelse af sødhedsopfattelse via sukkererstatning og - reduktion i sunde drikkevarer

Projekter: ProjektForskning

  • Byrne, Derek V. (Projektleder)
  • Kidmose, Ulla (Deltager)
  • Mielby, Line Ahm (Deltager)
  • Jeppesen, Per Bendix (Deltager)
  • Spence, Charles (Deltager)
  • Wang, Qian Janice (Deltager)
  • Jensen, Jørgen Dejgård (Deltager)
  • Møller, Stine (Deltager)
  • Jensen, Sidsel (Deltager)
  • Thybo, Anette (Deltager)
  • Didierjean, Luc (Deltager)
  • Bertelsen, Anne Sjørup (Deltager)
  • Innovationsfonden
  • University of Oxford
  • Københavns Universitet
  • DuPont Nutrition and Health
  • Carlsberg Research Laboratory
  • Rynkeby
  • Carlsberg
Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

Vi indtager for meget sukker. Især unges sukkerindtag fra
sukkerholdige drikkevarer er for højt. Fødevareindustrien har forsøgt at
imødekomme dette ved at reducere sukkerindholdet udelukkende ved brug af
sødemidler, hvilket medfører drastiske ændringer af produktets sødme og
smagsmæssige profil. Denne ændring har mindsket forbrugernes præference.
InnoSweets vision er, at ved at kombinere sensoriske og psykologiske faktorer
med aktivitet i hjernens belønningssystem, som hver for sig øger sødhedsopfattelsen
af fødevarer i en model, er det muligt at bibeholde sødhedsopfattelsen af
sukker- reducerede eller -erstattede drikkevarer uden at nedsætte de unges
præference. Gennem implementering af den videnskabelige model i industriens
produktudvikling, er det muligt at udvikle drikkevarer med lavt sukkerindhold
og uændret sødhedsopfattelse og præference hos unge hvilket vil medføre succes
på markedet. Det er derfor muligt for unge at kombinere det søde og sunde liv.
Der vil også blive udviklet et beslutningsværktøj til produkt lancering som
både tager sundhed, økonomi og præference i betragtning.



Finansiering: Grand Solution Project: Innovation Fund
Denmark



Samarbejdspartnere: Copenhagen University, DuPont
Nutrition and Health, Carlsberg Research Laboratory, Rynkeby
AkronymInnoSweet
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/02/201701/12/2022

    Forskningsområder

  • Perception , psychology, sweetness perception, sugar replacement

Presse/medie

ID: 129057835