Vi indtager for meget sukker. Især unges sukkerindtag fra sukkerholdige drikkevarer er for højt. Fødevareindustrien har forsøgt at imødekomme dette ved at reducere sukkerindholdet udelukkende ved brug af sødemidler, hvilket medfører drastiske ændringer af produktets sødme og smagsmæssige profil. Denne ændring har mindsket forbrugernes præference. InnoSweets vision er, at ved at kombinere sensoriske og psykologiske faktorer med aktivitet i hjernens belønningssystem, som hver for sig øger sødhedsopfattelsen af fødevarer i en model, er det muligt at bibeholde sødhedsopfattelsen af sukker- reducerede eller -erstattede drikkevarer uden at nedsætte de unges præference. Gennem implementering af den videnskabelige model i industriens produktudvikling, er det muligt at udvikle drikkevarer med lavt sukkerindhold og uændret sødhedsopfattelse og præference hos unge hvilket vil medføre succes på markedet. Det er derfor muligt for unge at kombinere det søde og sunde liv. Der vil også blive udviklet et beslutningsværktøj til produkt lancering som både tager sundhed, økonomi og præference i betragtning.
Finansiering: Grand Solution Project: Innovation Fund Denmark
Samarbejdspartnere: Copenhagen University, DuPont Nutrition and Health, Carlsberg Research Laboratory, Rynkeby