Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) og Danmarks Pædagogiske Bibliotek (DPB) udvikler i samarbejde med Danmarks Biblioteksskole (DB) et projekt inden for informationskompetence og informationsdidaktik i gymnasiet. Med baggrund i samarbejdspartnernes kombination af informationsvidenskabelig, pædagogisk og faglig-pædagogisk indsigt skabes et overblik over nye tendenser, holdninger og behov i en samlet rapport. Der sammensættes debatfora (fokusgrupper og konference) inden for målgruppen, som yderligere skal aktualisere og udbrede problematikken til målgruppen og kvalificere denne rapport. Endelig skal udviklingsdelen, hvor et overblik skabes og afprøves, udmønte sig i en slutrapport og et curriculum, på baggrund af hvilket det er muligt at udarbejde et konkret efteruddannelsesforløb.
Formålene med projektet er:
•at undersøge status for informationskompetence i gymnasiet.
•at undersøge gymnasielæreres og gymnasiebibliotekarers holdninger til og anvendelse af nye vidensmedier, som f.eks. Wikipedia, blogs og andre interaktive medier, med henblik på deres læringsmæssige og vidensdelingsmæssige potentiale.
•at undersøge baggrunden for og behovet for en efteruddannelse i informationskompetence for gymnasielærere og -bibliotekarer, som sætter dem i stand til at opkvalificere gymnasieeleverne, som er fremtidens ressourcer, der skal fremtidssikre akademisk arbejde og vidensproduktion.
Projektet er støttet af DEFF – Danmarks Fag- og Forskningsbibliotek http://www.deff.dk/
Konference - Informationskompetence i gymnasiet
Afholdt på DPU, Aarhus Universitet, 22. april 2010
Se oplæg og download præsentationer fra konferencen nedenfor.