ICCS 2009. Politisk dannelse i det 21. århundrede

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    "Politisk dannelse i det 21. århundrede" er den danske arbejdstitel for DPU´s deltagelse i the "International Civic and Citizenship Education Study" (ICCS), der gennemføres i regi af The International Association for the Evaluation of Educational Achievements (IEA). Projektets overordnede formål er at undersøge globaliseringens indflydelse på unges politiske dannelse i det 21. århundrede i et samtidsdiagnostisk og internationalt komparativt perspektiv. Hovedundersøgelsen er en empirisk komparativ spørgeskemaundersøgelse af 8. klasses elever primo 2009. Der gennemføres desuden en undersøgelse af læreres og skolelederes opfattelse af, hvorledes forberedelsen af eleverne til deres liv som borgere er under afvikling, udvikling og forandring under globaliseringen.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/06/200731/01/2014

    Finansiering

    • <ingen navn>

    Emneord

    • Globalisering
    • Politisk dannelse
    • Grundskole
    • Dannelse/demokrati/værdier
    • Internationalisering/globalisering
    • Internationale komparative undersøgelser

    Fingerprint

    Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
    • Resultados daneses del EIECC 2009: un caso de educatión deliberativa

      Bidragets oversatte titel: Danske resultater fra ICCS 2009: En case om deliberativ pædagogikBruun, J., 1 jul. 2018, Educación Cívica: Una experiencia global. Martinez, G. & Altamirano, G. (red.). Mexico: Tirant humanidades, s. 87-104 17 s.

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

    • Active and passive students

      Bruun, J., 2015, Challenges of Citizenship Education: a Danish Case Study. Bruun, J. & Lieberkind, J. (red.). 1 udg. København: U Press, s. 73-91 19 s.

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    • Commonplace and Character

      Bidragets oversatte titel: Fællessted og karakterHansen, S. P., 2015, Challenges of Citizenship Education: a Danish Case Study. Bruun, J. & Lieberkind, J. (red.). 1 udg. Copenhagen: U Press, s. 93-114 21 s.

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    • DEMOKRATI OG LÆRERBEVISSTHET

      Bruun, J. (Taler)

      22 okt. 201223 okt. 2012

      Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af konference

    • ICCS Data Workshop

      Bruun, J. (Deltager)

      7 jun. 201110 jun. 2011

      Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus

    • ICCS Data Workshop

      Lieberkind, J. (Deltager)

      7 jun. 201110 jun. 2011

      Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus