Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Hjerneforskning, Læring og Undervisning

Projekter: ProjektForskning

  • Forskningsprogrammet i Diversitet og Læring
  • Institut for Læring
  • Forskningsenheden i Kognition og Neurovidenskab
  • Subjektivering, Køn og Diversitet
  • UCC
  • Dansk Psykologisk Forlag
Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

Forskningsprojektet: "Hjerneforskning, Læring og Undervisning" drejer sig om at koble hjerneforskning, læring og undervisning. Man ved i dag meget om, hvordan hjernen fungerer, uden samtidig at vide hvordan denne viden kan anvendes til at organisere undervisning og læring. Vores hypotese er, at der er sammenhæng mellem hjernens modning, myelinisering, af bestemte områder i hjernen og barnets evne til at forstå mere eller mindre komplicerede sproglige udtryk og matematiske problemstillinger. Denne viden er af betydning for planlægning af undervisning. Gennem de sidste tre år har en gruppe forskere med forskellig videnskabelig ekspertise (neurobiologi, neuropsykologi, pædagogik og didaktik) samarbejdet om at indsamle empirisk materiale i en længdesnitsundersøgelse på fortrinsvis DPU og Hvidovre Hospital. Dette samarbejde er ret unikt, fordi data repræsenterer så forskellige aspekter ved udviklingen af 90 normale børn i alderen 7-12 år igennem tre år. Data er indsamlet, således at det enkelte barn for hvert halve år har et sæt bestående af 5 forskellige data: 1) Data fra MR skanninger, 2) Resultater fra kognitive test, 3) Læsetest, 4)Matematiktest, 5) Observation af undervisningen i dansk og matematikundervisningen. Der ligger et stort potentiale i at anvende hjerneforskning til at belyse læringsprocesser. En forudsætning for at udnytte et sådant potentiale er dog, at hjerneforskere arbejder tæt sammen med andre faggrupper, der har ekspertise inden for områderne uddannelse og pædagogik. Det er præcis, hvad vi gør i dette projekt. Projektet er longitudinalt, og indsamling af data vil stå på i de næste 3 år 2010 - 2013. Resultater fra forskningsprojektet vil jævnligt blive publiceret i tidsskrifter og/eller bøger.
 
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/200701/01/2013

ID: 128873490