Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Hvordan kan styrket pædagogisk kvalitet i dagplejen (PKD) med fokus på nære sociale relationer og udviklende interaktioner mellem barn og dagplejer styrke børns sociale og emotionelle udvikling og sprog?
Lægmandssprog
Det er baggrunden for projektet ”Pædagogisk Kvalitet i dagplejen”, som handler om at styrke den pædagogiske kvalitet i dagplejen for alle børn uanset baggrund og undersøge, hvad det betyder for børnenes sproglige, sociale og følelsesmæssige udvikling. Helt konkret skal den pædagogiske kvalitet styrkes ved, at dagplejerne i et 2-årigt praksislæringsforløb arbejder systematisk og fokuseret med at øge kvaliteten af de nære relationer og samspil mellem børn og dagplejere med udgangspunkt i fire pædagogiske kernelementer: Sprog, Kommunikativ læsning, omsorg og leg.
”Pædagogisk kvalitet i dagplejen” er baseret på den pædagogiske tilgang ”Abecedarian”, som i internationale forskningsstudier har vist sig at have positive effekter på børns sociale og følelsesmæssige udvikling og sprog både på kort og lang sigt. Men det er første gang, Abecedarian bliver afprøvet og evalueret i et stort forskningsstudie i Danmark, fortæller forskningsleder Bente Jensen, professor, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU):
”I Danmark har der de senere år været et stort fokus på tidlig indsats, men vi mangler viden om, hvordan man styrker kvaliteten i dagtilbud til gavn for alle børn og ikke mindst børn i udsatte positioner. Det kan projektet bidrage med. Særligt for projektet er også, at det er målrettet dagplejen og tilrettelagt således, at dagplejerne veksler mellem at arbejde med de pædagogiske principper derhjemme med deres egne dagplejebørn og udveksle erfaringer og ideer med deres kolleger i dagplejegruppen. Samtidig får dagplejens pædagogiske ledere ekstra viden og redskaber til at understøtte dagplejernes praksislæring. Fra forskning ved vi nemlig, at praksislæring og lærende fællesskaber er afgørende, hvis voksne professionelle skal lære og udvikle deres praksis.”
Akronym | PKD |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 29/06/2018 → 31/12/2022 |
Emneord
- Practice based development
- organisational learning
- Abecedarian Approach
- collaborative learning
- quality on ECEC
Fingerprint
Projekter
- 2 Afsluttet
-
CARE: CARE Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC
Jensen, B. (Projektleder), Brandi, U. (Deltager), Jensen, P. (Deltager), Rasmussen, A. W. (Deltager), Iannone, R. L. (Deltager) & Rolls, S. (Deltager)
01/01/2014 → 01/01/2017
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
VIDA: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram (VIDA)
Jensen, B. (Projektleder), Brandi, U. (Deltager), Holm, A. (Deltager), Berliner, P. (Deltager), Kousholt, D. (Deltager), Nordenbo, S. E. (Deltager), Larsen, M. S. (Deltager) & Friis-Hansen, M. (Kontaktperson)
01/09/2010 → 31/12/2013
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
The Manifestation of Practice-based Continuous Professional Development in ECEC: qualitative insights from an Abecedarian initiative in Denmark
Walker, R. P. & Jensen, B., 2024, I: European Early Childhood Education Research Journal. 32, 2, s. 248-265 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Kvalitet i dagtilbud gennem professionsudvikling
Jensen, B. & Walker, R. P., nov. 2023, I: Paideia. 2023, 26, s. 32-45Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Social arv, ulighed og dagtilbuds betydning: – tænkt forfra
Jensen, B., aug. 2023, Social ulighed set gennem uddannelse. Rosendal, N., Clausen, T., Jensen, B., Kjeldsen, C. C. & Larson, A. (red.). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, s. 167-202 36 s. (Asterisk (bogserie); Nr. 21).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Temamøde 5- Pædagogisk Kvalitet i dagplejen
Jensen, B. (Foredragsholder), Junker, M. L. (Foredragsholder) & Kristensen, A. (Foredragsholder)
31 maj 2022Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Changing practices towards high quality ECEC through participatory continous professionals development (CPD)
Jensen, B. (Foredragsholder) & Walker, R. P. (Andet)
8 sep. 2021Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Kick-off møder som start på projektet Pædagogisk kvalitet i dagplejen
Jensen, B. (Arrangør), Walker, R. P. (Deltager) & Boisen, L. A. (Arrangør)
24 aug. 2020 → 8 sep. 2020Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus