Forskning i Lokalt partnerskab: produktionsskoler, Virksomheder og Civilsamfund

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Projektets evaluering varetages af et eksternt forskerteam forankret på Institut for Uddannelse og Pædagogik, Århus Universitet, ledet af lektor Line Lerche Mørck.
    Evalueringen, fase 1, 2014-2015:
    Midtvejs-evalueringen vurderer mål, effekt, metoder og beskrivelse af ’de gode historier’ på baggrund af projektets første fase. Projektets kvalitative og kvantitative succeskriterier konkretiseres i samarbejde med de lokale partnerskaber gennem feltbesøg og elev-interviews på de fire skoler:
    • Foreløbig beskrivelse af forskellige partnerskabsidealtyper, opgørelse af antal elever, lærere og partnere tilknyttet, fokus på dilemmaer og muligheder ved forskellige partnerskabs-idealtyper; hvad skaber hhv. tilhørsforhold og/eller elev-frafald, hvordan samarbejder skolerne med deres partnere om at overskride dilemmaer?
    • Unge-engagement og -deltagelsesmåder i forskellige typer af partnerskaber; hvor ofte kommer de unge, på hvilke måder deltager de, hvordan ændrer deres deltagelse sig over tid, hvor lang tid fastholder de deres engagement, hvad betyder partnerskaberne og fællesskaberne for de involverede unge, deres selvforståelse, herunder andres forståelser af dem, deres (uddannelses)-orientering, adgang og muligheder i livet.
    Evalueringen prioriterer således en forskningsmæssig empirisk underbygning af idealtyper som produktionsskolen kan lære af, dvs. både idealtyper på partnerskabsniveau (her analyseres ca. 4-6 idealtyper, så vidt muligt mindst en fra hver skole), samt i alt ca. 8-10 idealtyper på elev-niveau, her igen så vidt muligt spredt ud over de 4 involverede produktionsskoler og analyseret i relation til partnerskabs-idealtyperne. Beskrivelsen af idealtyper er med andre ord den måde forskerne analyserer ’de gode historier’.
    Det er aftalt, at SPUK hjælper med selve beskrivelsen af de konkrete partnerskaber (også dem der ikke udvælges som idealtype), herunder de måder de arbejder på (forstået som: ”metode”).
    Evalueringens, fase 2, 2015-2016:
    I evalueringens 2. fase laves der ligeledes feltbesøg og kvalitativ forskning på partnerskabsniveau, hvis der opstår nye vigtige nuanceringer af idealtyperne, fx at de hidtil beskrevne viser sig at skulle nuanceres empirisk. På elevniveau følger vi ligeledes de omkring 8-10 udvalgte elever / idealtyper; de underbygges empirisk med opfølgende (tlf)-interviews, således at de supplerer og kvalitativt udbygger de allerede beskrevne idealtyper (i midtvejsevalueringen), så man kan se på længere sigt, hvad produktionsskole-deltagelsen har af betydning for elevers deltagelse og bl.a. uddannelses-orientering.
    Den kvantitative undersøgelse af antal af partnerskaber, antal af tilknyttede elever, samt former og mønstre i elevdeltagelse/fravær/frafald og elev-orientering (med spørgeskemaer) fortsætter ligeledes i 2. fase, men den understøttes kun med kvalitativ forskning (feltbesøg og interviews) i tilfælde hvor (nye) partnerskaber udgør en vigtig ny idealtype/god historie, som produktionsskolerne kan lære af.
    På baggrund af første fases kvalitative interviews og feltbesøg, samt opgørelse af de første partnerskabs-hold på de fire skoler, udvikles en database, der under hensyn til forskelligheden i elev-grundlag, praksisforankring, lokalområder og partnerskabsmodeller, systematisk kan kategorisere og opgøre parametre omkring elev-baggrund, elevdeltagelses-mønstre, efterfølgende uddannelses- og beskæftigelses-mønstre: Hvad laver de partnerskabs-engagerede unge hhv. 3 og 6 måneder efter endt produktionsskoleforløb?
    • De kombinererede kvalitative og kvantitative analyser perspektiveres historisk med eventuelle ændringer i elevgruppe, og sammenlignes med produktionsskoleforeningens, samt de involverede produktionsskolers tal for samtlige indskrevne produktionsskole-unge. Det analyseres, hvordan partnerskabernes indhold og form har betydning for forskellige unges videre livsbane og (uddannelses)-orientering.
    • Der følges op med en anden runde feltbesøg og interviews, der analyseres dilemmaer, og ændringer i organiseringen af partnerskaberne, og på den baggrund vurderes forskelle og ligheder i de vilkår der udvikles produktionsskole under. Kvalitativt prioriteres empirisk nuancering af idealtype-partnerskabernes samfundsmæssige situation, samt videreudvikling af ideal-typer af elevers deltagelses-engagement, deltagelsesmåder og skole-orienteringer, efter produktionsskoleforløbet.
    Videns-udveksling og formidling af evalueringens resultater:
    Forskerteamet deltager i udvalgte dele af SPUK’s udviklingsaktiviteter med produktionsskole-lærerne/partnerne. Resultater omkring partnerskabsmodeller, elev-deltagelse formidles mundtligt og skriftligt:
    • Oplæg for produktionsskolerne (produktionsskoleforeningens årsmøde, afslutningskonference)
    • Praksisrettet / formidlende artikel (til fx produktionsskole-bladet)
    • Produktionsskolens partnerskabsidealtyper og elev-deltagelse dokumenteres i en midtvejsevaluering og i en artikel / et kapitel til SPUK’s endelige rapport/bogudgivelse.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/03/201423/12/2016

    Emneord

    • partnerskaber
    • produktionskoler
    • udsatte unge
    • civilsamfund
    • Frivilligt arbejde
    • Forskningsmetode
    • Evaluering
    • Medborgerskab