Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Matematikdelen af projektet bestod i at arbejde udviklingsorienteret med to former for støtte til matematiklærernes praksis. Den ene handlede om at etablere en systematisk forbindelse mellem de læringsmæssige ambitioner med undervisningen på langt sigt og gennemførelse af undervisningen i den konkrete situation. Ambitionen her var at blive så god som muligt til at sikre, at planlægningen og tilrettelæggelsen af undervisningen tager afsæt i udvalgte læringsmål - i projektet her ikke mindst matematikfaglige kompetencemål - frem for i på forhånd fastlagte aktivitetsformer. En måde at starte et sådant arbejde på er at lave en model af de langsigtede ambitioner med undervisningen, som er både meningsfuld og tilstrækkelig simpel til at kunne fungere som planlægningsmæssigt tænkeværktøj.
Den anden form for støtte handlede om at blive god til at gennemføre det ovennævnte planlægnings- og tilrettelæggelsesarbejde i fagteams. Det handlede ikke mindst om at øve sig i at gøre fagteamet til en gruppe, hvor (fag)didaktisk refleksion og sparring står i centrum, og hvor målstyret planlægning og tilrettelæggelse af konkrete undervisningsforløb er det eksplicit forventede hovedudbytte af samarbejdet.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/2014 → 07/10/2017 |
Fingerprint
Projekter
- 3 Igangværende
-
Algoritmisk kunst
Højgaard, T. (PI), Nortvig, A.-M. (Projektleder), Christensen, E. P. (Deltager), Christensen, P. L. (Deltager) & Buhl, M. (Deltager)
01/01/2023 → 30/06/2025
Projekter: Projekt › Andet
-
MMM: Meningsfuld målstyret matematikundervisning
Højgaard, T. (Deltager), Ryberg-Jensen, L. (Deltager) & Sørensen, K. B. (Deltager)
01/08/2016 → 31/07/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Undervisningsformativ evaluering af kompetenceorienteret matematikundervisning
Højgaard, T. (Deltager), Sørensen, L. (Samarbejdspartner), Ryberg-Jensen, L. (Samarbejdspartner) & Sørensen, K. B. (Samarbejdspartner)
01/08/2010 → 31/07/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
Undervisningsformativ evaluering af matematiske kompetencer
Højgaard, T., 24 apr. 2024, matematikdidaktik.dk : Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning.Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
Åben adgang -
Fostering competence: a narrative case study of developing a two-dimensional curriculum in Denmark
Højgaard, T. & Sølberg, J., 2023, I: Journal of Curriculum Studies. 55, 2, s. 223-250 28 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Facilitering af kompetenceorienteret matematikundervisning: Erfaringer med kommunalt forankret, skolebaseret udvikling af lærerkompetencer
Højgaard, T. & Winther, N., mar. 2021, I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 1, s. 50-68Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil66 Downloads (Pure)
Aktiviteter
- 127 Foredrag og mundtlige bidrag
-
Teaching Mathematical Problem Solving Proficiency
Højgaard, T. (Foredragsholder) & Dureau, H. (Andet)
15 jun. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Teaching Mathematical Problem Solving Proficiency
Højgaard, T. (Foredragsholder) & Dureau, H. (Andet)
2 maj 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Om ræsonnementsorienteret matematikundervisning
Tomas Højgaard (Foredragsholder)
23 nov. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag