Det samarbejdende klasserum

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    VUC Lyngby, VUC Nordsjælland, VUC Frederiksberg og VUC Vestegnen gennemfører et projekt, der videreudvikler, afprøver og effektmåler en pædagogisk metode, "Cooperative Learning" i en dansk virkelighed og mere specifikt i forhold til VUC'ernes nye kursistmålgrupper.



    Nationalt Center for Kompetenceudvikling har fået opgaven som evaluator på projektet. I den sammenhæng er NCK ved at indsamle dokumentation om CL-metoden og om dens mulige virkninger. NCK har i den forbindelse indsamlet den (meget begrænsede) viden, som findes internationalt om måling af effekten af uddannelse/undervisning/træning af voksenundervisningslærere.





    Formålet med projektet



    At medvirke til indfrielsen af Region Hovedstadens ambition om, at 95 % af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse

    At arbejde på en målbar forøgelse af gennemførelsesprocenten i forhold til tidligere

    At udforske og udvikle en VUC pædagogik, der omfatter de ’unge voksne’

    At lærerne skaber en klasserumskultur, der giver kursisterne sociale færdigheder, øger deres kommunikative evner og højner deres faglige niveau

    At lærerne får redskaber og metoder til at tilrettelægge en undervisning, der får flere kursister til at deltage og føle sig inkluderet i klassen

    At lærerne får øget bevidsthed om pædagogiske strukturer i undervisningsrummet
    AkronymCL
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/04/200931/01/2011

    Emneord

    • Cooperative Learning
    • VUC Konference

      Wahlgren, B. (Taler)

      10 aug. 2010

      Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af konference