Dataliteracy – Ledelse af læring og trivsel Fra april 2017 til marts 2019 gennemføres projektet ’Dataliteracy – Ledelse af læring og trivsel’. Projektet er finansieret af A. P. Møller Fonden og er et samarbejde mellem Tårnby og Herlev Kommune, Professionshøjskolerne Metropol og UCC samt Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet. Dataliteracy forstås præliminært som ”Evnen til at stille og besvare spørgsmål om indsamling, analyse og meningsskabelse i data”. Projektet udvikler gennem eksperimenter løbende sit dataliteracy projekt og har særligt fokus på kapabiliteten til etisk dataliteracy, dømmekraft og normkritik. Formålet med projektet er at øge elevernes trivsel og læring på deltagende og udfordrende måder. Det er ambitionen, at de deltagende skoler opbygger en undersøgende og udviklingsorienteret data- og feedbackkultur på alle niveauer: det faglige niveau, det organisatoriske niveau og det strategiske niveau. Projektet udvikler deltagernes dataliteracy og kompetencer til datadrevet ledelse via praksisnære eksperimenter og læringslaboratorier, der skal skabe varig læring for deltagerne og forankre nye praksisnære løsninger i skoler og forvaltninger. Det har desuden tilknyttet følgeforskning. 14 skoler og 66 skole- og afdelingsledere, konsulenter og forvaltningschefer deltager i projektet.