Dataliteracy. Ledelse af elevers læring og trivsel

  • Staunæs, Dorthe (Deltager)
  • Juelskjær, Malou (Deltager)
  • Gylling, Kristian (Deltager)
  • Bjerg, Helle (Deltager)
  • Hornskov, Søren (Deltager)
  • Stockflet, Henrik (Deltager)
  • Mygind, Klaus (Projektleder)

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Dataliteracy – Ledelse af læring og trivsel
Fra april 2017 til marts 2019 gennemføres projektet ’Dataliteracy – Ledelse af
læring og trivsel’. Projektet er finansieret af A. P. Møller Fonden og er et
samarbejde mellem Tårnby og Herlev Kommune, Professionshøjskolerne
Metropol og UCC samt Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU),
Aarhus Universitet.
Dataliteracy forstås præliminært som ”Evnen til at stille og besvare spørgsmål om
indsamling, analyse og meningsskabelse i data”. Projektet udvikler gennem eksperimenter løbende sit dataliteracy projekt og har særligt fokus på kapabiliteten til etisk dataliteracy, dømmekraft og normkritik.
Formålet med projektet er at øge elevernes trivsel og læring på deltagende og
udfordrende måder. Det er ambitionen, at de deltagende skoler opbygger en
undersøgende og udviklingsorienteret data- og feedbackkultur på alle niveauer:
det faglige niveau, det organisatoriske niveau og det strategiske niveau.
Projektet udvikler deltagernes dataliteracy og kompetencer til datadrevet ledelse
via praksisnære eksperimenter og læringslaboratorier, der skal skabe varig læring
for deltagerne og forankre nye praksisnære løsninger i skoler og forvaltninger.
Det har desuden tilknyttet følgeforskning.
14 skoler og 66 skole- og afdelingsledere, konsulenter og forvaltningschefer
deltager i projektet.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/201730/06/2019

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.