Projektdetaljer
Beskrivelse
Gennem det seneste årti har interessen for datalogisk tænkning (computational thinking) i obligatorisk uddannelse (folkeskolen) været stigende. Fagområdet implementeres i læreplaner rundt om i verden, i takt med at vores samfund bliver mere og mere digitaliseret. Datalogisk tænkning ser altså ud til at blive betragtet som en grundlæggende almen kompetence i elevers nuværende og fremtidige liv.
I forlængelse af denne udvikling har formålet med dette forskningsprojekt været at undersøge årsagerne til, hvorfor (og om) datalogisk tænkning er en central kompetence at udvikle i obligatorisk uddannelse, og hvad det er vigtigt at undervise i.
Projektet var primært centreret om følgende forskningsspørgsmål: Hvorfor er det essentielt at undervise i datalogisk tænkning i obligatorisk uddannelse, og hvad er det essentielt at undervise i?
Derudover ønskede jeg at undersøge, hvordan undervisning kunne se ud i praksis, baseret på svarene fra mine primære forskningsspørgsmål. Derfor var mit sekundære forskningsspørgsmål: Hvordan kan datalogisk tænkning implementeres i undervisningen?
I forlængelse af denne udvikling har formålet med dette forskningsprojekt været at undersøge årsagerne til, hvorfor (og om) datalogisk tænkning er en central kompetence at udvikle i obligatorisk uddannelse, og hvad det er vigtigt at undervise i.
Projektet var primært centreret om følgende forskningsspørgsmål: Hvorfor er det essentielt at undervise i datalogisk tænkning i obligatorisk uddannelse, og hvad er det essentielt at undervise i?
Derudover ønskede jeg at undersøge, hvordan undervisning kunne se ud i praksis, baseret på svarene fra mine primære forskningsspørgsmål. Derfor var mit sekundære forskningsspørgsmål: Hvordan kan datalogisk tænkning implementeres i undervisningen?
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/2018 → 29/11/2021 |
Emneord
- datalogisk tænkning
- computational thinking
- designprocesser
- teknologikritik
- teknologiforståelse
- demokrati
- fagdidaktik
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.