Computational Thinking in Compulsory Education: Why, What, and How? A Societal and Democratic Perspective (ph.d.-projekt)

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Gennem det seneste årti har interessen for datalogisk tænkning (computational thinking) i obligatorisk uddannelse (folkeskolen) været stigende. Fagområdet implementeres i læreplaner rundt om i verden, i takt med at vores samfund bliver mere og mere digitaliseret. Datalogisk tænkning ser altså ud til at blive betragtet som en grundlæggende almen kompetence i elevers nuværende og fremtidige liv.

I forlængelse af denne udvikling har formålet med dette forskningsprojekt været at undersøge årsagerne til, hvorfor (og om) datalogisk tænkning er en central kompetence at udvikle i obligatorisk uddannelse, og hvad det er vigtigt at undervise i.

Projektet var primært centreret om følgende forskningsspørgsmål: Hvorfor er det essentielt at undervise i datalogisk tænkning i obligatorisk uddannelse, og hvad er det essentielt at undervise i?

Derudover ønskede jeg at undersøge, hvordan undervisning kunne se ud i praksis, baseret på svarene fra mine primære forskningsspørgsmål. Derfor var mit sekundære forskningsspørgsmål: Hvordan kan datalogisk tænkning implementeres i undervisningen?
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201829/11/2021

Emneord

  • datalogisk tænkning
  • computational thinking
  • designprocesser
  • teknologikritik
  • teknologiforståelse
  • demokrati
  • fagdidaktik

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.