Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet udforsker børns inklusionsmuligheder i folkeskolen gennem et fokus på samarbejde og konflikter - mellem børn, forældre, lærere, skoleledere, kommunal forvaltningspraksis og lovgivning. På trods af politisk opmærksomhed og inklusionsindsatser har vi haft en periode med eksklusion af et stigende antal børn fra den danske folkeskole. Forskning peger på, at disse eksklusionsprocesser er præget af sociale konflikter både mellem børnene og om børnene - og udpeger desuden ledelse, forvaltningsprocedurer og lovgivning som fundamentale betingelser for samarbejde og inklusion. En aktuel lovændring bevirker, at der skal arbejdes med inklusion direkte i folkeskolens hverdag fremfor at henvise problemerne til specialhjælp. Dette synes at intensivere konflikter og rejser spørgsmål om børnenes læringsmæssige muligheder i skolens hverdag.
4 forbundne projekter skal derfor udforske: a) Børns fællesskaber og forældresamarbejde, b) Lærerprofessionalitet set i lyset af inklusion, c) Kommunal organisering og lovgivning omkring inklusion og d) Skoleledelse og inklusion.
På tværs af disse opdelinger udføres feltarbejde ved skoler, institutioner, møder og forvaltninger samt interviews og forskningssamarbejde med de involverede parter. Projektet vil bidrage med konkret viden om børnenes sociale liv i skolen, og om hvad konflikter på børneområdet handler om. Denne viden kan anvendes til udvikling af indsatser rettet mod skolens fællesskaber og til udvikling af samarbejdsformer, der fremmer inklusion.
4 forbundne projekter skal derfor udforske: a) Børns fællesskaber og forældresamarbejde, b) Lærerprofessionalitet set i lyset af inklusion, c) Kommunal organisering og lovgivning omkring inklusion og d) Skoleledelse og inklusion.
På tværs af disse opdelinger udføres feltarbejde ved skoler, institutioner, møder og forvaltninger samt interviews og forskningssamarbejde med de involverede parter. Projektet vil bidrage med konkret viden om børnenes sociale liv i skolen, og om hvad konflikter på børneområdet handler om. Denne viden kan anvendes til udvikling af indsatser rettet mod skolens fællesskaber og til udvikling af samarbejdsformer, der fremmer inklusion.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/2014 → 31/12/2018 |
Finansiering
- Forskningrådet for Kultur og Kommunikation
Emneord
- Inklusion
- Folkeskole
- Trivsel
- Grundskole
- børneliv
- Forældre/Forældresamarbejde
- børne fællesskaber
- lærergrundfaglighed
- skoleledelse
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Børns fællesskaber i skolelivet - perspektiver på inklusion
Testmann, L.
01/10/2015 → 30/09/2018
Projekter: Projekt › Forskning
-
Børnefællesskaber og forældresamarbejde
Kousholt, D. (Projektleder)
01/09/2014 → 31/12/2018
Projekter: Projekt › Forskning
-
Transgressing theory/practice divides through collaboration: Building research communities with professionals
Kousholt, D. & Højholt, C., 2022, I: Outlines. 22, s. 379-418 40 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Contradictions and conflicts: Researching school as conflictual social practice
Højholt, C. & Kousholt, D., feb. 2020, I: Theory & Psychology. 30, 1, s. 36-55 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil9 Citationer (Scopus)116 Downloads (Pure) -
Modsætninger i skolens hverdagsliv – perspektiver fra børn, lærere og forældre
Højholt, C. & Kousholt, D., 2020, Hvorfor går børn i skole. Løw, O. & Jensen, E. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 181-192Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
- 1 Deltagelse i eller organisering af konference
-
Samarbejde og konflikter i og om hverdagens skoleliv
Kousholt, D. (Arrangør) & Højholt, C. (Arrangør)
25 apr. 2018Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference