Børnelitteraturhistorie i intermedialt perspektiv

Projekter: ProjektForskning

Se relationer på Aarhus Universitet

Beskrivelse

Projektet undersøger elementer af, hvordan børnelitteratur kombinerer skrift, lyd og billeder og derudover appellerer til barnets interaktion med værker. Det udfordrer en traditionel opfattelse af litteratur alene som skrift, og det retter fokus mod børnebogens interaktion med andre medier og udtryksformer.
Når billedbøger i dag både kan læses i bogform og på tablets skærpes opmærksomheden over for hvilken betydning selve mediet har for fortællinger for børn. Hvordan kombinerer forskellige medier skrift, billede, lyd og animation, og hvordan appellerer henholdsvis bog og digitalt udtryk til interaktion og forskellige former for brug?
Den aktuelle udvikling på børnebogsmarkedet ændrer blikket på børnelitteratur både i historisk og aktuelt perspektiv. I dag undersøger og eksperimenterer forfattere, illustratorer og forlag og med bogmediets grænser og udfoldelsesmuligheder. På det digitale område udvikles fiktion for børn direkte til tablets i versioner, der ikke udkommer i bogform. Den øgede mulighed for at lytte til litteratur på smartphones og via tablets skaber en særlig opmærksomhed over børnelittetur som mundtligt fremførte fortællinger.
Udviklingen åbner øjnene for, at børnelitteratur også i historisk perspektiv har en lang tradition for ikke kun at operere inden for skriften og bogmediet. I starten af 1800-tallet udvikledes det børnelitterære marked i Danmark sig fx også i kraft af, at børnebogen kombinerede forskellige funktioner: Bøgerne var tilrettelagt, så de på én gang kunne fungere som undervisningsmateriale og oplysning og samtidig være udgangspunkt for leg, adspredelse og underholdning. Også på dette tidspunkt var børnelitteratur kombinationer af skrift, lyd (sang og højtlæsning) og billeder, der dannede udgangspunkt for en række individuelle eller fælles aktiviteter på tværs af generationer.
Projektet undersøger dette med udgangspunkt i næranalyser af udvalgte nyere og ældre eksempler fra det 19. århundredes børnelitteratur og frem til i dag. Den teoretiske ramme for projektet er primært intermedialitetsforskning og forskning i bogen som medie og materialitet.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201531/12/2017

ID: 129015727