Asserting the Nation: Comparative studies on the rise of neo-nationalism in higher education. The case of continental Europe

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet undersøger ny-nationalismens betydning for national og europæisk universitetspolitik. Siden 1999 har europæisk videregående uddannelse gennemgået en omfattende harmonisering på tværs af lande. Gennem denne harmonisering har EU skabt et ’Europæisk Område for Videregående Uddannelse’. Imidlertid har vi de seneste år set en markant opblomstring af nye former for nationalisme, der ønsker at tilbageerobre uddannelse som et nationalt, ’etnisk-territorielt’ domæne. I projektet sammenligner vi, hvordan ny-nationalismen har påvirket universitetspolitikken i henholdsvis Polen, Frankrig og Danmark. Vi undersøger også hvilke tiltag EU de senere år har lavet for at modvirke disse ny-nationale bevægelser. I tillæg hertil har jeg fået en unik mulighed for at udvide projektet med en undersøgelse af Storbritannien og Brexit gennem en bevilling fra Inge Lehmann programmet.
Kort titelAsserting the Nation
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/07/202131/12/2026

Finansiering

  • Danmarks Frie Forskningsfond: 6.175.500,00 kr.

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.