Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Mads Ronald Dahl er uddannelsesudvikler ved Aarhus Universitet, anerkendt for sine bidrag til digital uddannelseudvikling. Med fokus på at integrere relevant teknologi i undervisning, læring og evaluering, initierer han projekter, der blander traditionelle uddannelsesprincipper med moderne digitale fremskridt. Hans arbejde ved Aarhus Universitet understreger vigtigheden af at tilpasse læringsmål til fremtidige digitale kompetencer og AI, hvilket sikrer, at både ansatte og studerende er forberedte på en hastigt udviklende verden. Gennem forskning, undervisning og facilitering af udvikling har Mads fået en stemme i udviklingen af europæiske uddannelsesrammer, fremmet samarbejde og talt for dynamiske, teknologistøttede læringsmiljøer.
Arbejdsområder
På Aarhus Universitet har jeg ansvaret for den strategisk og praktisk implementering af digital kompetenceudvikling for alle studerende og ansatte. Jeg har til dette arbejde brugt rammeværkerne DigComp 2.2 og DigCompEdu som sprogligt fundament.
"Uddannelsesdialograpporten"vil blive udarbejdet med eksisterende almindelige data og offentlige dokumenter (Power BI, EDDI, Stads, Web og UVA kodet Studieordninger. Rapporten skal tilpasset den konkrete faglighed og uddannelsen rekvirerer en dialograpport efter aftale med CED.
Med brug af kunstig intelligens (AI) til at udforme specifikke læringsmål og kompetenceprofiler, har jeg udviklet systemet ULGIS (Universal Learning Goal Inspirational Synthesizer). Ved at anvende AI får vi mulighed for at koble eksisterende uddannelses og undervisnings curriculumdata med lærings taksonomier og kvalifikationsrammen for uddannelsen. Systemer genererer udfra de angivet parametre inspiration til relevante læringsmål, kompetenceprofiler mm.
Emneord
- Pervasive computing (it i alting)
- Digitale kompetencer og digitale dannelse
- Sundhedssystemer
- Brugervenlighed
- IT sikkerhed
- It i sundhedsvæsenet
- Sundhedsinformatik
- Eksamensformer
- Digital eksamen
- Eksamensteknik
- IKT til eksamen
- Elektroniske undervisningsmidler
- Organisatorisk læring
- Implementeringsteori
- anvenndelse
- Forandringsledelse og forandringskommunikation
- Universitetspædagogik
- Digitale kompetencer og digitale dannelse
Fagområder
- Fagdigitalitet
- Digital kompetence udvikling
- Uddannelsesudvikling
- Kunstig intelligens i uddannelser
- Eksamensformer
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Fil
-
-
ULGIS: Universal Learning Goals Inspirational Synthesizer
Fyhn, K. (Samarbejdspartner) & Dahl, M. R. (PI)
01/04/2024 → 30/09/2024
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
PIX implementeringspilot
Dahl, M. R. (PI)
01/02/2023 → 01/05/2024
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
Fil -
Præprojekt Digitalt Kompetente Dimittender
Hansen, J. S. (Projektleder), Hougaard, R. F. (Deltager), Dahl, M. R. (Deltager) & Hansen, R. R. (Deltager)
15/03/2022 → 30/06/2022
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
PIX pilotprojekt evaluering
Dahl, M. R., Petersen, C. K., Thomsen, T. & Johnsen, S. S., dec. 2023, Aarhus University. Centre for Educational Development - CED. 15 s.Publikation: Bog/antologi/rapport › Rapport › Rådgivning
Fil27 Downloads (Pure) -
Dialog model for DigComp 2.2 implementering i curriculum
Dahl, M. R. & Hørsted, C. B., 2023Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Rådgivning
-
Fagdigitalitet: Inspirationskatalog
Hougaard, R. F., Rossen, D. S., Andersen, M., Jelsbak, V. A., Dahl, M. R. & Keiding, T. B., feb. 2022Publikation: Bog/antologi/rapport › Rapport › Rådgivning
Fil110 Downloads (Pure) -
DigComp 2.2: Den Digitale Kompetenceramme for Borgerne
Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y. & Dahl, M. R. (Oversætter), 2022, 83 s.Publikation: Bog/antologi/rapport › Rapport › Formidling
Fil323 Downloads (Pure) -
Dental and medical students' self-directed learning and motivation: An evaluation of two multiple-choice questions systems using machine learning
Leth Rasmussen, E., Have Musaeus, M., Dahl, M. R., Lovschall, H. & Musaeus, P., 2024, I: Læring og Medier. 17, 29Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Workshop Casebased Teaching
Musaeus, P. (Foredragsholder) & Dahl, M. R. (Foredragsholder)
2 jun. 2022Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
AU MCQ
Lauritzen, K. (Underviser) & Dahl, M. R. (Underviser)
1 maj 2022 → …Aktivitet: Bedømmelse, ekstern undervisning og eksamen › Ekstern undervisning › Formidling
-
Læring og medier konference
Dahl, M. R. (Foredragsholder) & Musaeus, P. (Foredragsholder)
18 nov. 2021Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Aarhus Universitet (Organisation)
Dahl, M. R. (Medlem)
2018Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Medlem af udvalg, råd og nævn
-
EUNIS - The Dørup E-learning award (Tidsskrift)
Dahl, M. R. (Redaktør)
1 jan. 2015 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Presse/medier
-
-
Tablets gør skriftlige eksamener overskuelige
Simonsen, E. O. & Dahl, M. R.
01/01/2013
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Eksamen på iPad giver nye muligheder
Simonsen, E. O. & Dahl, M. R.
19/12/2012
1 element af Mediedækning
Presse/medie