Aarhus Universitets segl

Ulf Dalvad Berthelsen

  1. 2023
  2. Under udarbejdelse
    AI i undervisningen. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Frydenlund, 2023.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  3. Udgivet
    Digital humaniora og teknologiforståelse. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Læring og Medier, Bind 16, Nr. 28, 2023, s. 1-20.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. Udgivet
    Forfeltsvariation i elevtekster fra 5. og 9. klassetrin. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Tannert, Morten.
    I: MUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog, Nr. 19, 2023, s. 309-329.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  5. 2021
  6. Udgivet
    Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin. / Kabel, Kristine; Bremholm, Jesper; Bundsgaard, Jeppe et al.
    DPU, Aarhus Universitet, 2021. s. 1-28.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  7. Udgivet
    Manual for analytisk kodning af elevtekster. / Bremholm, Jesper; Kabel, Kristine; Bundsgaard, Jeppe et al.
    DPU, Aarhus Universitet, 2021. s. 1-48.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  8. Udgivet
    Teoretisk arbejdspapir. Analysemodel til scoring af elevtekster: Udarbejdet marts 2019. / Kabel, Kristine; Berthelsen, Ulf Dalvad; Bremholm, Jesper et al.
    DPU, Aarhus Universitet, 2021. s. 1-30.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  9. Udgivet
    Computational Thinking as Subject Matter: As an Independent Subject or Integrated across Subjects? / Tannert, Morten; Lorentzen, Rasmus Fink; Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Computational Thinking in Education: A Pedagogical Perspective. red. / Aman Yadav; Ulf Dalvad Berthelsen. New York: Routledge, 2021. s. 73-89.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  10. Udgivet
    Computational Thinking in Education: A Pedagogical Perspective. / Yadav, Aman (Redaktør); Berthelsen, Ulf Dalvad (Redaktør).
    1 udg. New York: Routledge, 2021. 236 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  11. Udgivet
    Democracy and Computation: A Normative Perspective on the Magic of the New Millennium. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Nielsen, Carsten Fogh.
    Computational Thinking in Education : A Pedagogical Perspective. red. / Yadav Aman; Ulf Dalvad Berthelsen. New York: Routledge, 2021. s. 57-72.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  12. Udgivet
    Digitale tekster og skriftlig fremstilling i gymnasiet – et curriculumperspektiv. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Læring og medier (LOM), Bind 20, Nr. 23, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  13. Udgivet
    How do we Integrate Coding and Computational Thinking into K12-Education? / Berthelsen, Ulf Dalvad; Yadav, Aman.
    2021.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  14. Udgivet
    Literacy og digitalisering i skolen: et historisk perspektiv. / Tannert, Morten; Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Viden om Literacy, Bind 29, 2021, s. 8-16.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  15. 2020
  16. Udgivet
    Avantgardist, blandt andet: Albert Mertz fylder 100 år. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 29, Nr. 2, e7b18a22, 07.05.2020, s. 90-93.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  17. Udgivet
    AutoText Automated Analysis of Student Texts: Overview and preliminary results. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    2020.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  18. Udgivet
    Computationel Tænkning: Om mennesker, maskiner og pædagogik. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, Bind 40, Nr. 117, 2020, s. 43-53.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  19. Udgivet
    Digitale læremidler i danskfaget. / Tannert, Morten; Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2020. 33 s. (Pædagogisk Indblik; Nr. 4).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  20. Udgivet
    Utilizing the Affordances of Digital Learning Materials. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Tannert, Morten.
    I: L1-Educational Studies in Language and Literature, Bind 20, Nr. 20, 2020, s. 1-23.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  21. 2019
  22. Udgivet
    Børns skriveudvikling i skolens første år: En analysemodel til automatiseret scoring af elevtekster. / Kabel, Kristine; Bundsgaard, Jeppe; Bremholm, Jesper et al.
    2019. Abstract fra NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, Trondheim, Norge.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  23. Udgivet
    Hvilket sprog taler din computer? / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Nationalt Videncenter for Læsning. 2019.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  24. Udgivet
    Efforts in Europe for Data-Driven Improvement of Education: A Review of Learning Analytics Research in Seven Countries. / Nouri, Jalal; Ebner, Martin; Ifenthaler, Dirk et al.
    I: International Journal of Learning Analytics and Artificial Intelligence for Education (iJAI), Bind 1, Nr. 1, 2019, s. 8-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisReviewForskningpeer review

  25. Udgivet
    Kunstnerisk Intelligens: Interview med Ross Goodwin. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Nr. 2, 2019, s. 58-61.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  26. Udgivet
    Learning Despite Resistance: Engaging Resistant Learners through Creative Learning Activities. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Proceedings of the 2018 Connected Learning Summit. red. / Jeremiah H. Kalir. Pittsburgh, Pa: ETC Press, 2019. s. 10-18.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

  27. Udgivet
    Medialekter i et grammatisk og didaktisk perspektiv. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Hougaard, Tina Thode; Christensen, Mette Vedsgaard.
    17. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog. red. / Yonatan Goldshtein; Inger Schoonderbeek Hansen; Tina Thode Hougaard. Aarhus: Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet, 2019. s. 95-111 (MUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

  28. Udgivet
    The Ecology of Analytics in Education: Stakeholder Interests in Data-Rich Educational Systems. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Tannert, Morten.
    I: International Journal of Learning Analytics and Artificial Intelligence for Education (iJAI), Bind 1, Nr. 1, 2019, s. 89-101.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  29. 2018
  30. Udgivet
    Læringspotentiale på de sociale medier: undersøgelse af flersprogedes literacy-praksis på Facebook. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Empirisk didaktik: udfordringer, refleksioner og potentialer undersøgt i forskellige pædagogiske praksisser. red. / Lea Lund; Hanne Balsby Thingholm. Frederikshavn: Dafolo, 2018. (Undervisning og læring).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  31. 2017
  32. Udgivet
    Coding across subjects: identifying subject matter in coding projects. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    2017. Poster session præsenteret ved International PLAYTrack Conference , Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  33. Udgivet
    Mellem tradition og fornyelse: interview med Anders Gaardboe Jensen. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 2017, Nr. 6, 12.2017, s. 22-25.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  34. Udgivet
    Optimism vs. realism: learning analytics in public education. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    2017. Poster session præsenteret ved LASI Nordic, Bergen, Norge.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  35. Udgivet
    Kunst & kode. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 26, Nr. 2, 04.2017, s. 66-68.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  36. Udgivet
    Om Learning Analytics og Datavisialisering: Introduktion og Litteraturreview. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Østergaard, Maria Kirstine.
    2017. 33 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  37. Udgivet
    Fagdidaktiske overvejelser om fagprofessionelles brug af elevdata. / Bremholm, Jesper; Berthelsen, Ulf Dalvad; Thomas Jankvist, Uffe et al.
    Elevers læring og progression: rapport fra et udviklingsprojekt om visualisering af data om elevers læring og progression. red. / Anne-Dorthe Hestbæk; Mette Friis-Hansen. København: VIVE - Viden til velfærd, 2017. s. 49-58.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

  38. Udgivet
    Integration af it og medier i danskfaget. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Tannert, Morten.
    Læremidlernes danskfag. red. / Jesper Bremholm; Jeppe Bundsgaard; Simon Skov Fougt; Anna Karlskov Skyggebjerg. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2017. s. 151-171 (Didaktiske studier, Bind 1).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  39. Udgivet
    Om Learning Analytics og Datavisualisering : Introduktion og Litteraturreview. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Østergaard, Maria Kirstine.
    2017.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  40. Udgivet
    Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen. / Bremholm, Jesper; Jankvist, Uffe Thomas; Berthelsen, Ulf Dalvad et al.
    København: Aarhus Universitet, DPU, 2017. 54 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  41. 2016
  42. Udgivet
    21st century skills: om det 21. århundredes kompetencer - fra arbejdsmarkedspolitik til allemandseje. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    2016, Artikel.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

  43. 2015
  44. Udgivet
    Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Petersen, Karen Bjerg.
    Perspektiver på inklusion . København: DPU, Aarhus Universitet, 2015. s. 135-156 (Cursiv; Nr. 17).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  45. Udgivet
    Kasper Hesselbjerg om tingenes betydning. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 24, Nr. 6, 03.12.2015, s. 12-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  46. Udgivet
    Aktivitetsbestemt Sprogbrug. / Berthelsen, Ulf Dalvad (Redaktør); Hougaard, Tina Thode (Redaktør); Borchmann, Simon (Redaktør) et al.
    Statsbiblioteket.dk, 2015. 127 s. (Skandinaviske Sprogstudier; Nr. 4, Bind 6).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  47. Udgivet
    Kirkeby-Herning Tur/retur. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 24, Nr. 5, 10.2015, s. 44-49.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  48. Udgivet
    Om illokution og kunst. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: MUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog, Nr. 15, 08.2015, s. 37-46.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  49. Udgivet
    Flersprogethed på Facebook: Flersprogede unges interaktion på Facebook i et sprogtilegnelsesperspektiv. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: NyS, Nr. 48, 01.07.2015, s. 36-70.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  50. Udgivet
    Galleri med udsigt. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 24, Nr. 3, 06.2015, s. 78-80.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  51. Udgivet
    Temanummer om forholdet mellem sprog og Identitet. / Berthelsen, Ulf Dalvad (Redaktør); Hougaard, Tina Thode (Redaktør); Borchmann, Simon (Redaktør) et al.
    Aarhus: Statsbiblioteket.dk, 2015. 157 s. (Skandinaviske Sprogstudier; Nr. 3, Bind 6).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  52. Udgivet
    Tekst(il), tekst(ur), skulptur. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 24, Nr. 1, 22.01.2015, s. 56-59.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  53. Udgivet
    Klædedragtens spejl. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Nina Maria Kleivan: Samtidig andetsteds. red. / Nina Maria Kleivan; Christian Ramsø; Anne Marie Ploug. København: We Are Popular, 2015. s. 23-30.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  54. Udgivet
    Fordord. / Widell, Peter; Borchmann, Simon; Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Skandinaviske Sprogstudier, Bind 3, 2015, s. i-ii.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  55. 2014
  56. Udgivet
    Peer-interaction og L2-literacy i digitale læringsrum. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Skriv! Les! 2. red. / Atle Skaftun; Per Henning Uppstad; Arne Johannes Aasen. Bergen: Fagbokforlaget, 2014. s. 151.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  57. Udgivet
    Gadekunst I Bristol. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    2014, Reportage.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  58. Udgivet
    Spær øjnene op: Ai Weiwei: Evidence. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    2014, Anmeldelse.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  59. Udgivet
    Ai Weiwei: Det 21. århundredes superhelt. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 2014, Nr. 5, 2014, s. 24-29.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  60. Udgivet
    Eske Kath: Mellem himmel og jord. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 2014, Nr. 6, 2014, s. 62-63.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  61. Udgivet
    Propositionelle attituder og attitudeadverbialer i semantisk og pragmatisk perspektiv. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Aarhus: Aarhus Universitet. Institut for Æstetik og Kommunikation, 2014. 219 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  62. Udgivet
    Vinyl Terror & Horror: En reportage fra Alter Schwede, Berlin. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Magasinet Kunst, Bind 2014, Nr. 4, 2014, s. 48-49.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  63. 2013
  64. Udgivet
    Om handling, konvention og forpligtelse. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: MUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog, Bind 14, 2013, s. 45-76.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelForskningpeer review

  65. Udgivet
    Om kommunikativ kompetence og korrekthed I andetsprogsundervisningen. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    Gode ord er bedre end guld: Festskrift til Henrik Jørgensen. red. / Simon Borchmann; Inger Schoonderneek; Tina Thode Haugaard; Ole Togeby; Peter Widell. Aarhus: Aarhus Universitet. Institut for Æstetik og Kommunikation, 2013. s. 25-39.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  66. 2011
  67. Udgivet
    Om Hintikka og omtalen af propositionelle attituder i dagligsproget: En pragmatisk løsning på et epistemisk problem. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: MUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog, Bind 13, 2011, s. 55-72.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelForskningpeer review

  68. 2008
  69. Udgivet
    Davidson on Explicit Performatives and Mood-setters. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: Tidsskrift for sprogforskning, Bind 5, 2008.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  70. 2007
  71. Udgivet
    Attitudeadverbialerne i semantisk og pragmatisk perspektiv. / Berthelsen, Ulf Dalvad.
    I: MUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog, Bind 11, 2007, s. 52-63.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelForskningpeer review