Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
My main research interests are literacy and technology from an educational perspective. I work on developing digital corpus-based methods to uncover patterns in written language development, as well as investigating and developing pedagogical perspectives on integrating new digital literacies in teaching, including computational thinking, programming, and AI.
Emneord
- Didaktik
- Digital Literacy
- Teknologifilosofi og -historie
- It og medier
- Den analytiske sprogfilosofi fra Frege til i dag
- Andetsprogspædagogik
- Sprogtilegnelse
- Dansk grammatik
- Filosofisk æstetik
Fagområder
- Literacy
- Teknologi og uddannelse
- Skrivudvikling
- Tekstlingvistik
- Korpuslingvistik
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
GBL.21: Game-based Learning in the 21st Century
Berthelsen, U. D. (Deltager)
01/01/2018 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
ATEL: Teaching platform for developing and Automatically Tracking Early stage Literacy skills
Bundsgaard, J. (Projektleder), Kabel, K. (Deltager), Berthelsen, U. D. (Deltager) & Bremholm, J. (Deltager)
01/09/2018 → 31/03/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
GBL21: Spilbaseret læring i det 21. århundrede/GBL 21: Game-Based Learning in the 21st Century
Bundsgaard, J. (Projektleder), Kjeldsen, C. C. (Deltager), Berthelsen, U. D. (Deltager), Andersen, I. G. (Deltager) & Bremholm, J. (Deltager)
01/12/2017 → 30/06/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Data om elevers læring og progression
Berthelsen, U. D. (Deltager)
01/08/2016 → 01/07/2017
Projekter: Projekt › Forskning
-
Coding and Creativity
Berthelsen, U. D. (Deltager)
01/11/2015 → 31/12/2017
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
Kan AI reproducere fagdisciplinær stemme? Et komparativt korpusbaseret studie af GPT4’s evne til at reproducere fagdisciplinær stemme i AI-genereret sprogvidenskabelig prosa.
Overgaard, E. L. & Berthelsen, U. D., 10 jul. 2024, I: NyS. 1, 65, s. 41-78Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
AI i undervisningen
Berthelsen, U. D., 2023, (Under udarbejdelse) Frydenlund.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
Digital humaniora og teknologiforståelse
Berthelsen, U. D., 2023, I: Læring og Medier. 16, 28, 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Forfeltsvariation i elevtekster fra 5. og 9. klassetrin
Tannert, M. & Berthelsen, U. D., 2023, 19. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog. Aarhus: Nordisk, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet, s. 321-341 21 s. (MUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til rapport › Forskning › peer review
-
Computational Thinking as Subject Matter: As an Independent Subject or Integrated across Subjects?
Tannert, M., Lorentzen, R. F. & Berthelsen, U. D., 2022, Computational Thinking in Education: A Pedagogical Perspective. Yadav, A. & Berthelsen, U. D. (red.). New York: Routledge, s. 73-89 17 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
2 Citationer (Scopus)
Aktiviteter
-
Do Large Language Models have a Disciplinary Voice?
Berthelsen, U. D. (Foredragsholder) & Overgaard, E. L. (Foredragsholder)
16 maj 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Democracy and Computation: Computationel handleevne og computationel dømmekraft som danskfaglig kernekompetence
Berthelsen, U. D. (Foredragsholder)
13 dec. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Er generativ AI et didaktisk problem eller en didaktisk mulighed?
Berthelsen, U. D. (Foredragsholder)
30 nov. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Didactic shifts: AI in the classroom
Berthelsen, U. D. (Foredragsholder)
8 sep. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Humaniora og teknologiforståelse: Hvordan kan digital teknologiforståelse forbinde sig til de humanistiske discipliner?
Berthelsen, U. D. (Foredragsholder)
24 maj 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Priser
Kurser
-
Quantitative discourse analysis: A corpus-based approach to critical discourse analysis
Overgaard, E. L. & Berthelsen, U. D. 15/11/2023 → 17/11/2023
Kursus: Undervisning
-
Quantitative text analysis for humanities scholars: A corpus-based approach to large-scale text analysis
Berthelsen, U. D., Overgaard, E. L. & Bizzoni, Y. 12/11/2024 → 15/11/2024
Kursus: Undervisning