Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Min forskning ligger overvejende indenfor matematikkens didaktik, som er det videnskabelige felt der har tænkt og realiseret matematikundervisning som sit genstandfelt. Forskningen handler for en stor dels vedkommende om at undersøge muligheder og vanskeligheder ved at bruge faglige kompetencebeskrivelser som didaktisk udviklingsværktøj, både generelt og med særligt fokus på matematisk modelleringskompetence.
Herudover forsker jeg i vilkår for og vanskeligheder ved at etablere et gensidigt frugtbart samspil mellem forskningsfeltet matematikkens didaktik og matematikundervisningens praksis. Det sker bla. gennem deltagelse i en lang række kombinerede forsknings- og udviklingsprojekter, som er omtalt særskilt her på hjemmesiden.
Videooptagelser
I mange af disse projekter bruger jeg og dem jeg har samarbejdet med videooptagelser af forsøgsundervisning som led i at forsøge at etablere det ønskede gensidigt frugtbare samspil mellem forskning og undervisningspraksis. Ved at tage optagelserne med hjem og analysere dem nærmere kan jeg fastholde klasserummets praksis' indflydelse på min tænkning herom, og ved at bruge klip fra optagelserne i min formidling af forskningen kan disse videoklip fungere som en slags mødested for forskning og undervisningspraksis, og derved forhåbentlig inspirere andre end mig.
Videoklippene kan tilgås via de links som er angivet herunder.
Samarbejder og Formidling
Undervisningsformativ evaluering af kompetenceorienteret matematikundervisning (2010-2025)
Meningsfuld målstyret matematikundervisning (2016-2025)
Rhapsode-støttet, kompetenceorienteret matematikundervisning (2019-2020)
Mundtlige matematikprøver (2013)
Videoklip fra forskellige projekter undertekstet på engelsk
Det ovenstående er genveje til videoklip fra nogle projekter hvor jeg har arbejdet systematisk med videooptagelser. Hver genvej fører til en logbog over den observerede forsøgsundervisning, så man kan få et indtryk af den sammenhæng det enkelte videoklip indgår i. Logbogen indledes med et oversigtsskema, der viser alle videoklippene efter hvilket tidsmæssigt forløb de indgår i og hvilket analytisk fokus jeg (og dem jeg har analyseret sammen med) mener de bidrager til at belyse.
Alle videooptagelser er selvfølgelig gennemført efter skriftlig aftale med de viste personer og må i overensstemmelse hermed kun vises i forbindelse med formelt etablerede forsknings-, udviklings- og uddannelsesaktiviteter. Adgang til videoklippene kræver angivelse af et kodeord, som man kan få oplyst ved at maile til mig og kort redegøre for, hvilken legitim interesse man har i sagen. Det er i orden at dele dette kodeord i kollegiale miljøer, men det må selvfølgelig ikke offentliggøres mere generelt.
Arbejdsområder
Undervisning i matematik og matematikkens didaktik
Uddannelsesudvikling og -planlægning
Analyse af og udviklingsarbejde med fokus på
- relationen mellem forskning og undervisningspraksis
- didaktisk modellering som metode
- kompetencebeskrivelser som didaktisk udviklingsværktøj
- struktureringen af læreplaner
- projektarbejde og elevautonomi
- matematisk modelleringskompetence
- matematisk problembehandlingskompetence
- matematisk symbolbehandlingskompetence
- lærebøger til matematikundervisningen
- opgaver til matematikundervisningen
Emneord
- Fagenes didaktik
- Curriculum
- Evaluering
- Folkeskolen
- Lærerens funktion, opgaver og roller
- Undervisningsmål og -metoder
- Universitetspædagogik
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Algoritmisk kunst
Højgaard, T. (PI), Nortvig, A.-M. (Projektleder), Christensen, E. P. (Deltager), Christensen, P. L. (Deltager) & Buhl, M. (Deltager)
01/01/2023 → 30/06/2025
Projekter: Projekt › Andet
-
MMM: Meningsfuld målstyret matematikundervisning
Højgaard, T. (Deltager), Ryberg-Jensen, L. (Deltager) & Sørensen, K. B. (Deltager)
01/08/2016 → 31/07/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Undervisningsformativ evaluering af kompetenceorienteret matematikundervisning
Højgaard, T. (Deltager), Sørensen, L. (Samarbejdspartner), Ryberg-Jensen, L. (Samarbejdspartner) & Sørensen, K. B. (Samarbejdspartner)
01/08/2010 → 31/07/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
KiSTEM-U: Ph.d.-projekt: Kompetenceorienteret integreret STEM-undervisning
Møller, M. (Projektleder) & Højgaard, T. (Andet)
01/01/2021 → 31/12/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
Matematik- og danskundervisning i Læringshus Nærheden
Højgaard, T. (PI) & Fougt, S. S. (Deltager)
01/11/2019 → 30/06/2020
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
An example of competency-oriented teaching: Reasoning in grade 8
Højgaard, T., 2024, 7 s. http://au.dk/tomas@eduPublikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Forskning
Åben adgangFil20 Downloads (Pure) -
Competencies and fighting syllabusism
Højgaard, T., mar. 2024, I: Educational Studies in Mathematics. 115, 3, s. 459-479 21 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Folkeskolens mål skal være meningsfulde - ikke mindst for lærerne: Folketinget arbejder netop nu på at formulere, hvad målet med undervisningen i folkeskolen skal være. Vi mener, at klare læringsmål er den rette vej – hvis målene vel at mærke giver mening for lærerne
Stovgaard, M., Laursen, P. F., Højgaard, T. & Andresen, B. B., 14 aug. 2024, I: Dagbladet Information.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Kommentar/debat/letter to the editor › Formidling
-
Mathematical Competencies in Mathematics Education: Past, Present and Future
Niss, M. & Højgaard, T., 2024, (Under udarbejdelse) New York, USA: Springer, Cham. 350 s. (Mathematics Education Library).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
Undervisningsformativ evaluering af matematiske kompetencer
Højgaard, T., 24 apr. 2024, matematikdidaktik.dk : Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning.Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
Åben adgang
Aktiviteter
-
Kompetenceorienteret praksisfaglig undervisning
Tomas Højgaard (Foredragsholder)
30 maj 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Forskningsperspektiver på praksisfaglig undervisning
Tomas Højgaard (Deltager)
30 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
University of California at Berkeley
Højgaard, T. (Gæsteforsker)
2 mar. 2024 → 19 apr. 2024Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Besøg ved en ekstern, akademisk institution
-
Kompetencemål og formativ evaluering i matematikundervisningen
Højgaard, T. (Foredragsholder)
29 jan. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Mastery goals and high-stakes summative assessment
Højgaard, T. (Foredragsholder)
29 jan. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Presse/medier
-
-
Elever lærer mere, når de ved, hvor læreren vil hen
Tomas Højgaard & Mikkel Stovgaard
01/06/2022
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
-